22 kwietnia 2020 20:50 | Aktualności
Temat kompleksowy: Dbamy o przyrodę
Temat dnia: Świeże powietrze
Cele:
• rozwijanie zmysłu węchu
• rozwijanie sprawności manualnej,
• poznawanie prawidłowej artykulacji głoski ś
• Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.
Lusterko dziecka. Demonstruje prawidłowe wykonanie ćwiczeń, powtarzając je kilkakrotnie.
• Rzeka – dzieci naśladują łódkę płynącą po rzece od brzegu do brzegu – poruszają językiem pomiędzy otwartymi kącikami ust. Następnie naśladują odgłos rzeki: plum, plum, plum.
• Rybki – dzieci naśladują rybki, które wyskakują z wody – unoszą czubek języka w stronę nosa, a po chwili opierają go o górne zęby, kilkakrotnie powtarzają ten ruch.
• Pszczółki – dzieci naśladują ruchy latających pszczół – opierają język o wewnętrzną stronę górnych zębów, a następnie język opada do wewnętrznej strony dolnych zębów.
• Miód – dzieci naśladują misia, który zjadł baryłkę miodu i oblizuje się po jego zjedzeniu – prowadzą język ruchem okrężnym po górnej i po dolnej wardze.
• Czyste powietrze – dzieci wdychają świeże powietrze – wciągają powietrze nosem i wypuszczają ustami.
• Wąż – wśród trawy sunie wąż, dzieci naśladują odgłos syczenia węża na głosce sssssss – opierają język o dolne zęby, rozciągają wargi szeroko – jak do uśmiechu. Kontrolują w lusterku, czy język nie wychodzi przed zęby.
• Prezentowanie prawidłowej artykulacji głoski ś. Lusterko dziecka. R. objaśnia i pokazuje prawidłową artykulację głoski ś. Dzieci powtarzają za R. głoskę ś, kontrolując w lusterku pracę języka.
Głoska ś jest głoską środkowojęzykową, powstaje przez uniesienie środkowej części języka ku górze. Przy wymawianiu głoski ś zęby są zbliżone do siebie, a wargi lekko zaokrąglone.
• Ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza B. Szelągowskiej Dbamy o przyrodę.
R. prezentuje wiersz i pyta dzieci: W jaki sposób możemy dbać o przyrodę? Powtarza wiersz, a dzieci za nim fragment tekstu:
Sia, sio, siu, sia, sio, si
– jakie śliczne mamy dni!
W parku kwitną na rabatkach
kwiatki kolorowe.
Pod drzewami, wzdłuż alejek,
stoją kosze nowe.
Sia, sio, siu, sia, sio, si
– jakie śliczne mamy dni!
Dzięcioł puka w stare drzewo,
obserwując dzieci,
jak do kosza wyrzucają po pikniku śmieci.
Sia, sio, siu, sia, sio, si
– jakie śliczne mamy dni!
Jeżyk z liści się wygrzebał,
pyszczek swój zadziera.
Teraz patrzy, jak rodzina
jedzie na rowerach.
Sia, sio, siu, sia, sio, si
– jakie śliczne mamy dni!
A w ogrodzie, obok parku,
słowik cudnie śpiewa.
To z radości – wzdłuż alei
ktoś posadził drzewa.
Sia, sio, siu, sia, sio, si
– jakie śliczne mamy dni!
Nawet słonko, choć wysoko,
jakoś mocniej świeci.
Lubi patrzeć się,
jak dbają o przyrodę dzieci!
Sia, sio, siu, sia, sio, si –
jakie śliczne mamy dni!
• Praca plastyczna Papierowe ślimaczki.
Kolorowe gazety, nożyczki, klej, kredki, papier kolorowy.
Dzieci tną papier na paski . Sklejają je ze sobą i nawijają na kredkę ołówkową, by nadać im okrągły kształt. Na końcu paska z jednej strony przyklejają czułki z papieru i dorysowują na nich oczy.