31 marca 2020 21:57 | Aktualności
Temat kompleksowy: Wiosenne powroty
Temat dnia: Ptasie gniazda
Cele:
- pamięciowe opanowanie zwrotki i refrenu piosenki
- wzbogacanie wiadomości na temat wybranych gatunków ptaków
- rozumienie znaczenia ptaków dla środowiska
1.Osłuchanie piosenki ,,Kle ,kle boćku”, opanowanie zwrotki i refrenu.
Piosenka do odsłuchania na stronie Youtube pod tym samym tytułem.
2.Słuchanie wiersza K. Datkun-Czerniak "Ptaszek opowiada".
Zielenią się listki na smukłej topoli i ptaszek tam śpiewa.
Opowiada listkom o swojej wędrówce:
co widział, co słyszał w obcych krajach, hen!
Ile przebył gór i mórz, aby wreszcie wrócić już.
Bo tu jego dom, tu kochane drzewa,
wśród gałęzi tutaj najpiękniej się śpiewa!
• Rozmowa na temat wiersza.
Poznawanie drogi, którą pokonują ptaki podczas swoich wędrówek. Wyjaśnienie roli ptaków w życiu człowieka. Pytania:
O czym ptaszek opowiadał listkom?
Dlaczego ptaki do nas wracają?
Gdzie zimują ptaki?
Jaką drogę pokonują podczas wiosennych podróży?
Dziecko, przy ewentualnej pomocy odszukuje na mapie Afrykę, gdzie zimują np. bociany, i Europę, a w niej Polskę. Pokazuje, jaką drogę musiały pokonać ptaki, aby wrócić ponownie do naszego kraju.
Jaką rolę odgrywają ptaki w życiu człowieka?
Uzupełnianie wypowiedzi dzieci: Jaskółki zimują w Afryce i w tropikalnej części Azji. Żurawie spędzają zimę w Azji, w Afryce i na Półwyspie Iberyjskim. Skowronek zimuje w basenie Morza Śródziemnego i w Europie Zachodniej. Jerzyk zaś zimą przebywa w Afryce.
3. Ćwiczenia słownikowe – układanie zdań.
Liczenie słów w zdaniach. Zdjęcia ptaków (dowolne). Dzieci wybierają jedno zdjęcie, które najbardziej im się podoba. Uzasadniają swój wybór. Następnie układają zdanie z nazwą ptaka, którego zdjęcie wybrały. Liczą słowa w zdaniu i je wyklaskują.
KARTY PRACY
5 latki- nr 44,45
6 latki- nr 54,55