14 kwietnia 2021 09:56 | Aktualności - Mirosławiec Górny
Temat dnia: Na wiejskim podwórku
Cele:
- rozwijanie umiejętności liczenia,
- rozwijanie sprawności ruchowej,
- zachęcanie do zabaw językowych i eksperymentowania ze słowami
1. Zestaw zabaw ruchowych:
Potrzeba będzie kartka lub podwójna kartka gazety, tamburyn lub inny instrument, miska/koło hula-hop
- Zabawa ruchowa Pora karmienia.
Dziecko swobodnie maszerują po pokoju, naśladując sposób poruszania się kury. Na dźwięk tamburynu
zatrzymuje się, kuca i stuka palcem wskazującym w podłogę – je ziarenka.
- Ćwiczenie wyprostne – Uwaga, lis!
Dziecko jest kurą. Porusza się w sposób charakterystyczny dla tych zwierząt. Na hasło: Lis, zatrzymuje się natychmiast w miejscu, prostuje plecy, kładzie gazetę na głowie i stoi nieruchomo do chwili, aż usłyszy ponowny dźwięk tamburynu.
- Ćwiczenie mięśni brzucha – Ukryte ziarno.
Dziecko zgniata kartkę/gazetę w kulkę. Kładzie się na brzuchu. Kulkę układa przed sobą, policzek opiera na dłoniach ułożonych na podłodze jedna na drugiej. Na sygnał rodzica, wkłada kulkę pod brodę, wyciąga ręce w przód, podnosi klatkę piersiową i utrzymuje przez chwilę taką pozycję. Następnie wraca do pozycji wyjściowej.
- Zabawa z elementem rzutu i celowania
Dziecko stoi trzymając w jednej ręce kulkę z gazety. Rodzic staje w pewnej odległości od dziecka, trzymając w ręce miskę lub np. koło hula hop oparte o podłogę. Dziecko rzuca kulką tak, aby przerzucić ją przez środek obręczy lub trafić do miski. Wykonuje ćwiczenie na przemian: prawą ręką i lewą ręką.
- Ćwiczenia stóp
Dziecko siedzi w siadzie skulnym. Kulkę (ziarenko) układa przed stopami. Na sygnał rodzica kładzie (bose) stopy na kulce i przesuwa ją naprzemiennie: do przodu i do tyłu (stopami po podłodze).
2. Układanie zdrobnień do nazw młodych zwierząt. Zachęcanie do samodzielnej zabawy słowami.
Rodzic prezentuje zdjęcia przedstawiające młode, wiejskie zwierzęta. Dziecko podaje ich nazwy, a następnie układa zdrobnienia, np. źrebię – źrebaczek, źrebiątko; cielę – cielaczek, cielątko.
Rodzic podaje dziecku przykłady zabawnych rymów do zdrobnień, np. Źrebaczek założy fraczek. Cielątko lubi małpiątko. Prosiaczek zdjął kubraczek. Zachęca dzieci do samodzielnej zabawy słowami i układania rymów (mogą to być również rymy niezwiązane ze zwierzętami, np. tacki – placki.
3. Odnajdywanie ukrytej sylwety kurczątka – zabawa matematyczna.
Potrzebne będą: Wycięta z papieru sylweta kurczątka, pięć wyciętych z papieru kępek trawy (takie, aby łatwo było w nich ukryć sylwetę kurczątka), kartoniki z narysowanym kropkami (od 1 do 5).
Rodzic układa, jedną obok drugiej, kępki trawy. Dziecko liczy, ile ich jest. (Przed rozpoczęciem liczenia rodzic wskazuje stronę, od której dzieci mają zacząć liczenie). Pokazuje dziecku sylwetę kurczątka. Zaprasza do zabawy w chowanego.
Dziecko zamyka oczy, a w tym czasie rodzic chowa sylwetę kurczątka pod jedną z kępek trawy. Na sygnał rodzica dziecko otwiera oczy.
Rodzic pokazuje kartonik z określoną liczbą kropek (od 1 do 5). Dziecko liczy kropki i pokazuje wynik na palcach. Następnie dziecko pokazuje kępkę trawy odpowiadającą liczbie kropek na kartoniku, np. na kartoniku były dwie kropki – dziecko wskazuje drugą kępkę trawy.
Na pytanie: Gdzie ukryło się kurczątko? Odpowiada przy ewentualnej pomocy rodzica np. Pod drugą kępką trawy.
Rodzic zwraca uwagę, aby dziecko liczyło od strony lewej do prawej. Pokazuje kierunek.
Karta pracy, nr 36.
Dzieci:
- łączą obrazki zwierząt z ich cieniami
- rysują w ogonie każdego koguta tyle piór, ile wskazuje liczba kropek na karteczce