30 marca 2021 09:49 | Aktualności - Mirosławiec Górny
Temat dnia: Przysmaki wielkanocne
Temat przewodni: Wielkanoc
Cele:
- Zapoznanie z tradycjami wielkanocnymi
- Zachęcanie do wypowiadania się całym zdaniem
- Rozwijanie sprawności manualnej
1. Zabawa ruchowa z elementem toczenia – Ruchome jajko.
Rodzic wyznacza miejsce startu i na optymalnej odległości stawia punkt końcowy (np. małe krzesełko, misia, klocka itp.). Dziecko toczy piłkę od startu, dookoła wyznaczonego przedmiotu i wraca na metę cały czas tocząc przed sobą piłkę.
Aby uatrakcyjnić zadanie rodzic może mierzyć czas za pomocą stopera. Można zrobić zawody
z rodzeństwem.
2. Słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej Wielkanocne pyszności.
W przedszkolu na każdym kroku widać było zbliżającą się Wielkanoc. W wazonach stały bazie, a obok – koszyczki z jajkami.
Wszystkie zawieszone dekoracje też przypominały o świętach.
Słońce każdego kolejnego dnia coraz mocniej świeciło. Ada, podobnie jak inne dzieci z jej grupy, nie mogła doczekać się świąt. Pani
opowiadała o tradycjach wielkanocnych.
– A może zrobimy sobie mazurka? I jeszcze babkę i szynkę. Nie może też zabraknąć chleba i jajek!
– Ale jak my to wszystko sami zrobimy? – dopytywał Kamil. – To naprawdę dużo pracy. Widziałem, jak babcia piekła ciasto.
Pani tajemniczo uśmiechnęła się do dzieci.
– Tak naprawdę zrobimy dziś te wszystkie smakołyki, ale one nie będą nadawały się do jedzenia.
Wykonamy je z masy solnej, potem wypieczemy i pomalujemy. A na koniec urządzimy kącik wielkanocny.
– Ale fajny pomysł – zawołał Kamil.
Ada zrobiła wielką babę wielkanocną, a Kamil – szyneczkę. Inne dzieci też starały się jak mogły.
Po pomalowaniu i ułożeniu na stoliczku wszystkie „smakołyki” wyglądały jak prawdziwe, zwłaszcza baba z lukrem.
Po podwieczorku do Sali średniaków przyszły w odwiedziny starszaki.
– Ale macie tu pyszniutkie pyszności! – oblizując się, zawołał Maciek i wyciągnął rękę po babę. W ostatniej chwili przed zjedzeniem
powstrzymał go Olek.
– Dlaczego nie mogę się poczęstować? Trzeba jeść szybko, póki świeże. Potem już nie będą takie dobre.
– Maciek, przyjrzyj się uważniej tym smakołykom. Przecież one są z masy solnej. Jeszcze mógłbyś sobie przez nie połamać zęby.
Najlepiej poczekaj na prawdziwy wielkanocny stół i prawdziwe pyszności. Maciek przytaknął głową, ale i tak ukradkiem – kiedy nikt
nie patrzył – powąchał babkę.
Skrzywił się, zawiedziony i rad nierad postanowił jednak poczekać na święta.
Rodzic zadaje pytania do wysłuchanego tekstu:
−Z czego dzieci wykonały pyszności do koszyka wielkanocnego?
−Dlaczego Olek powstrzymał Maćka przed skosztowaniem babki z kącika wielkanocnego?
−O jakich tradycjach wielkanocnych była mowa w opowiadaniu?
−Jakie smakołyki z wielkanocnego lubisz najbardziej?
3. Obejrzenie krótkiego filmu o koszyczku wielkanocnym i krótkie wyjaśnienie jego symboliki.
https://www.youtube.com/watch?v=84MQP7KNC2g
4. Karta pracy: s. 29.
Dziecko:
−ogląda obrazek,
−wymienia nazwy smakołyków, które znajdują się na stole,
−dzieli ich nazwy rytmicznie (na sylaby),
−rysuje po śladach rysunków babek wielkanocnych.