https://spsmiroslawiec.pl

30 marca 2021 09:49 | Aktualności - Mirosławiec Górny

Biedronki - "Przysmaki wielkanocne" - propozycje na dzień 30.03.2021r.

Temat dnia: Przysmaki wielkanocne

Temat przewodni: Wielkanoc

Cele:

- Zapoznanie z tradycjami wielkanocnymi

- Zachęcanie do wypowiadania się całym zdaniem

- Rozwijanie sprawności manualnej


1. Zabawa ruchowa z elementem toczenia – Ruchome jajko.

Rodzic wyznacza miejsce startu i na optymalnej odległości stawia punkt końcowy (np. małe krzesełko, misia, klocka itp.). Dziecko toczy piłkę od startu, dookoła wyznaczonego przedmiotu i wraca na metę cały czas tocząc przed sobą piłkę.

Aby uatrakcyjnić zadanie rodzic może mierzyć czas za pomocą stopera. Można zrobić zawody
z rodzeństwem.


2. Słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej Wielkanocne pyszności.

W przedszkolu na każdym kroku widać było zbliżającą się Wielkanoc. W wazonach stały bazie, a obok – koszyczki z jajkami.

Wszystkie zawieszone dekoracje też przypominały o świętach.

Słońce każdego kolejnego dnia coraz mocniej świeciło. Ada, podobnie jak inne dzieci z jej grupy, nie mogła doczekać się świąt. Pani

opowiadała o tradycjach wielkanocnych.

– A może zrobimy sobie mazurka? I jeszcze babkę i szynkę. Nie może też zabraknąć chleba i jajek!

– Ale jak my to wszystko sami zrobimy? – dopytywał Kamil. – To naprawdę dużo pracy. Widziałem, jak babcia piekła ciasto.

Pani tajemniczo uśmiechnęła się do dzieci.

– Tak naprawdę zrobimy dziś te wszystkie smakołyki, ale one nie będą nadawały się do jedzenia.

Wykonamy je z masy solnej, potem wypieczemy i pomalujemy. A na koniec urządzimy kącik wielkanocny.

– Ale fajny pomysł – zawołał Kamil.

Ada zrobiła wielką babę wielkanocną, a Kamil – szyneczkę. Inne dzieci też starały się jak mogły.

Po pomalowaniu i ułożeniu na stoliczku wszystkie „smakołyki” wyglądały jak prawdziwe, zwłaszcza baba z lukrem.

Po podwieczorku do Sali średniaków przyszły w odwiedziny starszaki.

– Ale macie tu pyszniutkie pyszności! – oblizując się, zawołał Maciek i wyciągnął rękę po babę. W ostatniej chwili przed zjedzeniem

powstrzymał go Olek.

– Dlaczego nie mogę się poczęstować? Trzeba jeść szybko, póki świeże. Potem już nie będą takie dobre.

– Maciek, przyjrzyj się uważniej tym smakołykom. Przecież one są z masy solnej. Jeszcze mógłbyś sobie przez nie połamać zęby.

Najlepiej poczekaj na prawdziwy wielkanocny stół i prawdziwe pyszności. Maciek przytaknął głową, ale i tak ukradkiem – kiedy nikt

nie patrzył – powąchał babkę.

Skrzywił się, zawiedziony i rad nierad postanowił jednak poczekać na święta.

 

Rodzic zadaje pytania do wysłuchanego tekstu:

−Z czego dzieci wykonały pyszności do koszyka wielkanocnego?

−Dlaczego Olek powstrzymał Maćka przed skosztowaniem babki z kącika wielkanocnego?

−O jakich tradycjach wielkanocnych była mowa w opowiadaniu?

−Jakie smakołyki z wielkanocnego lubisz najbardziej?


3. Obejrzenie krótkiego filmu o koszyczku wielkanocnym i krótkie wyjaśnienie jego symboliki.

https://www.youtube.com/watch?v=84MQP7KNC2g


4. Karta pracy: s. 29.

Dziecko:

−ogląda obrazek,

−wymienia nazwy smakołyków, które znajdują się na stole,

−dzieli ich nazwy rytmicznie (na sylaby),

−rysuje po śladach rysunków babek wielkanocnych.