07 czerwca 2020 21:12 | Aktualności - Mirosławiec Górny
Temat dnia: Poznajemy pojazdy
Temat kompleksowy: Wakacyjne podróże
Cele:
- zapoznanie z różnymi pojazdami i ich zastosowaniem
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat
- rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego
1. Zabawa ruchowo-naśladowcza "Czym podróżujemy?"
Rodzic zaprasza dziecko w podróż i prosi, aby ruchem pokazywało pojazd, którym będzie się poruszać.
− Wyrusza z domu samochodem – dziecko biega, naśladując rękami kręcenie kierownicą; zatrzymuje się, zostawia samochód na parkingu.
− Wsiada do samolotu. Samolot startuje (dziecko kuca), unosi się (dziecko biegnie z rozłożonymi rękami) i ląduje (znów kuca).
− Wsiada do pociągu (dziecko formuje z rodzicem którki pociąg trzymając się za ramiona).
− Dojechało nad piękne jezioro, gdzie wsiada do kajaka (maszeruje, naśladuje rękami ruch wiosłowania).
2. Słuchanie opowiadania E. Stadmüller Wakacje.
– Bartek chwalił się, że na wakacje pojedzie do Grecji – opowiadał przy obiedzie Olek. – Mówił, że będzie się uczył nurkować i dostanie od taty cały potrzebny sprzęt.
– Zobaczycie, że będziecie się u nas bawić równie dobrze jak on – chrząknął dziadzio. – Już moja w tym głowa. Postanowiliśmy z babcią, że kupimy wielki dmuchany basen i ustawimy go w ogrodzie.
– Hurra! – zawołała Ada. – A będę w nim mogła puszczać moje kaczuszki?
– Jasne – roześmiała się babcia – i kaczuszki, i łódeczki, i co tam sobie wymyślisz.
– Szkoda, że w ogrodzie nie ma piaskownicy, bo byśmy mieli własną plażę – rozmarzył się Olek.
– To akurat nie problem – włączył się do rozmowy tato. – Cztery deski się znajdą, a sąsiad dziadków, pan Antoni, handluje materiałami budowlanymi, więc na pewno chętnie przywiezie parę worków piasku.
– I będzie plaża! – zawołała Ada.
– I huśtawka – dodał dziadzio. – Znalazłem ją na strychu.
– Tę samą, na której ja się huśtałem? – ożywił się tato.
– Tylko nie próbuj tego robić, bo moja biedna grusza nie wytrzyma takiego ciężaru – przestraszył się dziadzio.
– Oj tam, oj tam… – mruknął tato. – To mocne drzewo, nawet nie wiesz, ile wytrzymało…
– I Bartek mówił jeszcze, że będzie zwiedzał jakieś strasznie stare budowle – przypomniał sobie Olek.
– Stare budowle, powiadasz – dziadek uśmiechnął się tajemniczo.
– Ciekaw jestem, czy on widział kiedyś studnię z prawdziwym żurawiem.
– Takim żywym żurawiem? – zdziwiła się Ada.
– Tak nazywało się urządzenie, którym bardzo dawno temu wyciągano wodę ze studni – wyjaśniła wnuczce babcia.
– Tam, gdzie wybierzemy się na wycieczkę, można zobaczyć prawdziwe chaty kryte strzechą, poletka lnu, stary wiatrak i drabiniasty wóz – taki, jakim jeździł jeszcze mój dziadek.
– W sąsiedniej wsi powstał skansen – wyjaśniła mamie babcia. – I naprawdę jest w nim co zobaczyć.
– Chciałbym, żeby te wakacje już się zaczęły – westchnął Olek. – I nic nie szkodzi, że nie pojadę do Grecji – dodał po chwili.
Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji (załączniki).
Rodzic zadaje pytania:
– Dokąd Bartek pojedzie na wakacje?
– Gdzie wakacje spędzą Ada i Olek?
– Co przygotowali dziadkowie, żeby umilić wakacje Adzie i Olkowi?
– Dokąd wy chcielibyście pojechać na wakacje?
– Czym można podróżować w czasie wakacji?
3. Ćwiczenia rozwijające myślenie – Dokąd dzieci pojadą na wakacje? (zdjęcia w załącznikach)
Dziecko przygląda się obrazkom. Rodzic podaje cztery zdania i prosi dziecko aby na ich podstawie odgadło, dokąd pojedzie dziecko na wakacje, np.
Kasia zobaczy: owce, źródło, pagórki, drewniane chaty (góry)
Krzyś zobaczy: statek, piasek, wodę, muszelki. (morze)
Maciek zobaczy: krowę, pola, pagórki, drewniane chaty. (wieś)
Wiktoria zobaczy: zabytki, tramwaje, muzeum, skrzyżowania. (miasto)
4. Praca z kartą pracy - "Pojazdy" (załączniki).
Dziecko otacza pętelką w odpowiednim kolorze pojazdy, które jeżdżą, pływają, latają.