12 maja 2020 20:03 | Aktualności - Mirosławiec Górny
Temat dnia: Wizyta u stomatologa to fajna przygoda
Temat kompleksowy: Zdrowe zeby mamy, marchewke zajadamy
Cele:
- uświadamianie dzieciom konieczności systematycznego dbania o zęby
- przełamywanie lęku przed dentystą
1. Słuchanie opowiadania "O Julce i jej bolącym ząbku" (E. Szpala).
Julka jak co dzień wróciła z mamą z przedszkola. Jednak tego dnia dziewczynka była markotna. Na nic
nie miała ochoty. Usiadła tylko w swoim ulubionym foteliku i milczała.
– Czy coś się stało? – zapytała mama.
– Nie, nic – odpowiedziała dziewczynka i dalej siedziała z ponurą miną.
– Jesteś smutna. Co się dzieje? – dopytywała mama.
– Mamusiu, ząb mnie boli – wyszeptała cichutko Julka.
– Nie martw się. Jutro pójdziemy do pani dentystki, która obejrzy twój ząbek i na pewno go wyleczy.
– Nie! Nie chcę iść do dentysty! Może przestanie mnie boleć. Nie idźmy tam jutro – prosiła dziewczynka.
Jednak w nocy było jeszcze gorzej – ząb bardziej bolał. Rano Julka razem z rodzicami siedziała już przed
gabinetem stomatologicznym. Nagle otworzyły się drzwi. Pani doktor podeszła, przywitała się i zaprosiła
wszystkich do środka.
– Julciu, pokażę ci teraz, jak wygląda mój gabinet – zwróciła się do dziewczynki. – Zobacz, tu jest bardzo
fajny fotel. Rozkłada się, podnosi i opuszcza. Ta duża lampa i to małe lustereczko pomagają mi dokładnie
obejrzeć wszystkie ząbki. A to jest świderek, który się obraca i czyści ząbki z próchnicowych robaczków.
Dźwięk świderka przypomina troszkę dźwięk odkurzacza. Posłuchaj. A to są dmuchawki, które najpierw
robią ząbkowi kąpiel, a potem go osuszają. Mam też specjalny żel i czarodziejską różdżkę, które usypiają na
chwilę chory ząbek. Teraz zapraszam cię, usiądź na fotelu, a ja obejrzę sobie twoje ząbki, policzę je, a także
zobaczę, czy są zdrowe.
Dziewczynka już się nie bała jak wcześniej, grzecznie usiadła i szeroko otworzyła buzię.
– Masz bardzo piękne białe ząbki – zauważyła pani dentystka. – Jeden tylko jest troszeczkę smutny, bo
ma malutką dziurkę. Musimy go wyleczyć. Zaraz wyczyścimy go z próchnicowych robaczków.
Julka ścisnęła ramię mamy i zamknęła oczka. Siedziała na fotelu bardzo spokojnie. Słyszała tylko brzęczenie
świderka.
– Julciu, twój ząbek jest już zdrowy i wesoły – powiedziała pani dentystka.
– To już? Nie było się czego bać – stwierdziła Julcia.
– Byłaś bardzo dzielna – pochwaliła dziewczynkę pani dentystka. – W nagrodę wręczam ci naklejkę dzielnego
pacjenta i pastę do zębów. Pamiętaj, że trzeba myć zęby przynajmniej dwa razy na dzień – rano
i wieczorem. Nie należy jeść też dużo słodyczy, bo próchnicowe robaczki bardzo lubią słodkości.
Julcia zapamiętała wszystko to, co powiedziała jej pani dentystka. Od tego dnia już się nie bała dentysty
i chętnie chodziła do niego.
Rozmowa na temat treści opowiadania
- Dlaczego Julka, gdy wróciła z przedszkola, była smutna?
- Jak wyglądała wizyta Julki u dentysty?
- Co Julka powiedziała, gdy pani dentystka skończyła leczyć jej ząbek?
- Jak czuła się Julka przed wizytą u dentysty? (określenie emocji dziewczynki).
- Co twoim zdaniem czuła Julka po wizycie? (zwrócenie uwagi na emocje – ocena postawy dziewczynki)
2. Układanie historyjki obrazkowej do wysłuchanego tekstu - rozwijanie myslenia przyczynowo-skutkowego (załączniki).
Dziecko przygląda się ilustracjom, opisuje co dzieje się na każdym obrazku.
Następnie stara sie określić, co w historyjce działo sie najpierw, co było później (wkazuje palcem poszczególne obrazki).
Opowiada jak skończyła się cała historyjka.
3. Oglądanie bajki edukacyjnej "Tosia i Tymek - nasze zęby"
https://www.youtube.com/watch?v=VAIepII9eXs
4. Nasze ząbki – zabawy matematyczne.
Rodzic może wydrukować zęby-liczmany (załączniki)/ narysować zęby na kartce/ można też wykorzystać do tej zabawy klocki w dwóch rozmiarach i kolorach (białe - zdrowy ząb/czarne-chory ząb)