https://spsmiroslawiec.pl

11 maja 2020 19:49 | Aktualności - Mirosławiec Górny

MOTYLKI - Co lubią gryźć zdrowe ząbki? - propozycje aktywności na dzień 12.05.2020

Temat dnia: „Co lubią gryźć zdrowe ząbki?”

 

Cele:

-Kształtowanie właściwych nawyków dietetycznych w zakresie zdrowia jamy ustnej

-Zachęcanie do zjadania twardych owoców i warzyw

-Rozwijanie wyobraźni poprzez tworzenie kompozycji wg własnego pomysłu

-Zachęcanie dzieci do systematycznego mycia zębów’

-Uświadomienie dzieciom, że częste zjadanie słodyczy szkodzi zębom

 

1. „Żywność korzystna i niekorzystna dla zdrowia jamy ustnej”  

a) dziecko wybiera spośród obrazków produktów żywnościowych, te które służą zdrowiu jamy ustnej /obrazki, karta pracy/ (załączniki)

 

b) dziecko dzieli na głoski nazwy produktów korzystnych dla zdrowia jamy ustnej

 

2. „Marchewkowe kompozycje” -układnie kompozycji z plasterków i słupków marchewki.

Rodzic kroi marchewkę na plasterki i słupki. Następnie dziecko układa marchewkowy obrazek na talerzu lub na tacce. Po ułożeniu dziecko może zjeść swoją kompozycję.

 

3. „Zdrowy ząb a chory ząb” – zapoznanie ze sposobem powstawania choroby zębów – próchnicy na podstawie doświadczenia z jabłkiem

Próchnica i ubytki powstają w wyniku procesu, który rozpoczyna się na szkliwie zęba.

 

Potrzebne materiały – 1 jabłko eksperymentalne i 1 jabłko kontrolne 2 papierowe torebki na jabłka, zaostrzony ołówek.

Opis ćwiczenia:

Rodzic może zapytać dziecko, w jaki sposób jabłko może stać się „modelem” zęba? Skórkę jabłka można porównać do szkliwa zęba, a jego miąższ można porównać z zębiną znajdującą się w środku zęba.

Co się może zdarzyć, jeśli ktoś przedziurawi jabłko ołówkiem oraz w jaki sposób taka sytuacja odwzorowuje powstawanie próchnicy?

Rodzic prosi dziecko o zrobienie dziury w jabłku eksperymentalnym. Następnie umieszcza każde jabłko (eksperymentalne i kontrolne),w osobnych papierowych torebkach. Rodzic prosi dziecko, aby spróbowało przewidzieć, co się stanie z każdym jabłkiem następnego dnia.

Następnego dnia wyjmijcie jabłko eksperymentalne z torebki. Rodzic rozcina  je na pół. Miąższ owocu wokół dziury stanie się miękki, brązowy i „spróchniały”. Rodzic rozcina też jabłko kontrolne. Poprosi dziecko, by porównało wygląd obu jabłek ze swoimi przewidywaniami. Następnie rodzic wspólnie z dzieckiem omawia dlaczego tak się stało. Bakterie mogą przedostać się przez szkliwo zęba i wywołać próchnicę w podobny sposób, jak ołówek przebił się przez skórkę jabłka i spowodował gnicie owocu.

Rodzic prosi dziecko, aby porównało to, co stało się z jabłkiem z tym, co może stać się z zębem. Podkreśla jeszcze raz to, jak ważna jest higiena jamy ustnej dla usuwania płytki nazębnej, aby dziecko dbało o zdrowie jamy ustnej i przeciwdziałało próchnicy.

 

4. Oglądanie filmu edukacyjnego „Oj jaki mnie boli ząb”.

https://www.youtube.com/watch?v=gnLf9iquGAE

 

Załączniki:

Zdrowa/niezdrowa żywność [663.97 KB]

Karta pracy [428.72 KB]