https://spsmiroslawiec.pl

26 kwietnia 2020 18:14 | Aktualności - Mirosławiec Górny

BIEDRONKI - "Moja okolica mnie zachwyca!" - propozycje aktywności na dzień 27.04.2020

Temat dnia: Moja okolica mnie zachwyca 

Temat kompleksowy: Moja ojczyzna

 

Cele:

- Rozbudzanie zainteresowania najbliższą okolicą,

- Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,

- Zapoznanie z polską muzyką klasyczną

  

1.  Oglądanie zdjęć, pocztówek, map i folderów z najbliższej okolicy.

Dziecko wspólnie z rodzicem ogląda materiały promocyjne z najbliższej okolicy. Dziecko wymienia nazwę miejscowości, w której mieszka. 

http://zwiedzajkraj.pl/miroslawiec - Rodzic może zabrać dziecko na wirtualny spacer po mieście Mirosławiec, lub po prostu pójść na spacer/ przejażdżkę samochodową, podczas której wspólnie z dzieckiem będą rozmawiać o bardziej charakterystycznych miejscach w mieście. 

http://dzika-zagroda.pl/?page_id=18 - Rodzic prezentuje dziecku "Dziką zagrodę" - miejsce w którym z bliska można obserwować dzikie zwierzęta żyjące w naszych lasach (żubry i rysie). Dziecko i rodzic wspólnie oglądają zdjęcia podopiecznych organizacji.

 

2.Zabawa konstrukcyjna "Moja miejscowość".

Klocki różnego rodzaju i różnej wielkości.
Dziecko buduje z klocków (różnego rodzaju i różnej wielkości) budowle przypominające te, które znajdują się w jego najbliższej okolicy.

 

3. Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej Łazienki.

Olek bardzo lubi chodzić do przedszkola. Najbardziej cieszy go zabawa w ogródku oraz wycieczki. Jednak, kiedy pani wspomniała, że planuje wyjście do Łazienek, Olek posmutniał.
– Do łazienek? Mnie się wcale nie chce siusiu…
– Łazienki Królewskie to znany warszawski park położony wokół pięknego pałacu – wyjaśniła pani.
– A ja już tam byłem… – jęknął Maciuś.
Pogoda była słoneczna, a park okazał się pełen niespodzianek. Dzieci odwiedziły Amfiteatr, gdzie w dawnych czasach odbywały się przedstawienia dla króla Stanisława Augusta Poniatowskiego. Pani powiedziała, że wciąż można tu podziwiać sztuki teatralne i koncerty.
– Ten król miał na imię tak jak ja – ucieszył się Staś. – Ciekawe, czy lubił frytki…
– Wtedy nie znano frytek – wyjaśniła pani.
W południowej części Łazienek znajdowała się wielka misa, a nad nią rzeźba lwa wypluwającego wodę.
– Zobaczcie, jakie źródełko! – pisnęła Zosia. – Możemy umyć ręce?
– Oczywiście.
– A ten lew gryzie?
– Nie, to tylko fontanna w kształcie lwiej głowy – uspokoiła ją pani.
– Ja już tu byłem – jęknął po raz drugi, Maciuś.
– Ale marudzisz – zdenerwował się Olek.
W stawie pływały ogromne pomarańczowe karpie. Podczas, gdy pani pokazywała dzieciom sikorki, Zuzia z Kubą postanowili nakarmić karpie resztkami bułki, którą Zuzia zabrała na wycieczkę. Gdy tylko pani to zauważyła, powiedziała dzieciom, że w każdym parku obowiązuje regulamin. W Łazienkach Królewskich zgodnie z regulaminem nie wolno karmić zwierząt i rozsypywać im pokarmu. Nie wolno także dotykać zwierząt w szczególności wiewiórek i pawi.
– Ja już tu byłem – znów odezwał się Maciuś.
Nawet wiewiórki nie wywołały uśmiechu na jego buzi.
Jednak przy wyjściu z parku, Maciuś zaskoczył wszystkich.
– Tutaj nie byłem! Co to za pan pod żelaznym drzewem? – zapytał, wyraźnie ożywiony.
– To jest pomnik Fryderyka Chopina, polskiego kompozytora i pianisty. A drzewo, pod którym siedzi, to wierzba, symbol Polski.
Maciuś po raz pierwszy uśmiechnął się od ucha do ucha i powiedział:
– Też bym chciał taki pomnik w mojej łazience…
Kolejnym punktem wycieczki była stadnina koni znajdująca się nieopodal Warszawy.
– Konie! – zawołał nagle rozradowany Olek.
Rzeczywiście, za ogrodzeniem spokojnie pasły się konie: brązowe, czarne, nakrapiane i nawet jeden biały. Dzieci mogły je pogłaskać po mięciutkich chrapkach. Były tam nawet dwa kucyki z warkoczykami zaplecionymi na grzywach.
– Może zamiast psa rodzice zgodzą się na konia? – pomyślał Olek. – Tylko gdzie on by mieszkał? Muszę to jeszcze przemyśleć.


Oglądanie ilustracji do opowiadania (w załącznikach).


Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji.
Rodzic zadaje dziecku pytania:
− Dokąd dzieci wybrały się na wycieczkę?
− Co znajdowało się w parku w Łazienkach Królewskich?
− Jaki kształt miała fontanna, którą zobaczyły dzieci w parku?
− Jakie zwierzęta dzieci wydziały w parku?
− Jak się nazywa słynny polski muzyk, którego pomnik znajduje się w warszawskich Łazienkach?
− Gdzie dzieci udały się po zwiedzeniu Łazienek?

Improwizacja ruchowa do utworu F. Chopina.
Rodzic prosi dziecko, aby słuchając utworu F. Chopina Mazurek As-dur, w dowolny sposób pokazało ruchem to, o czym według niego opowiada muzyka.

https://www.youtube.com/watch?v=oLUoju3Dse8

 

4. Praca plastyczna Moja miejscowość.

Potrzebne będą: Arkusz papieru, kolorowe kartki/wycinanki, gazety, nożyczki, kleje, kredki pastelowe, kawałki bibuły i folii aluminiowej.

Rodzic informuje dziecko, że dziś wykonają obrazek przedstawiający ich okolicę. Wspólnie ustalają, jakie miejsca chcą przedstawić na obrazku i w jaki sposób go wykonają. Dziecko wycina lub wydziera z papieru i gazet domy, bloki, szkołę, przedszkole, postacie ludzi, samochody, przykleja folię aluminiową/bibułę jako ulice. Pastelami lub kredkami dorysowuje charakterystyczne obiekty znajdujące się w najbliższej okolicy.

Zdjęcia: