https://spsmiroslawiec.pl

23 kwietnia 2020 20:19 | Aktualności - Mirosławiec Górny

BIEDRONKI - "Czyste powietrze" - propozycje aktywności na dzień 24.04.2020

Temat dnia: Czyste powietrze

Temat kompleksowy: Dbamy o przyrodę

 

Cele:

- poznawanie prawidłowej artykulacji głoski ś,

- poznawanie niektórych właściwości powietrza za pomocą doświadczeń i obserwacji,

- rozwijanie świadomości ekologicznej


1. Zabawy z powietrzem - dziecięce eksperymenty.

https://www.mama-bloguje.com/dziecko-na-warsztat-eksperymenty/

Rodzic wykonuje z dzieckiem wybrane eksperymenty demonstrujące właściwości powietrza.

Doświadczenie można poprzedzić postawieniem pytania "Jak myślisz, co sie stanie jeśli....? (np. wdmuchamy przez słomkę powietrze do wody)". Dziecko formułuje hipotezę, a następnie weryfikuje ją poprzez działanie, a następnie próbuje wyciągnąc wnioski (np. powietrza normalnie nie widać, bo jest bezbarwne, dopiero w momencie pojawiania się bąbelków możemy je zauważyć).


2. Prezentowanie prawidłowej artykulacji głoski ś. Lusterko dla dziecka. 

Rodzic objaśnia i pokazuje prawidłową artykulację głoski ś. Dziecko powtarza za rodzicem głoskę ś, kontrolując w lusterku pracę języka.

Głoska ś jest głoską środkowojęzykową, powstaje przez uniesienie środkowej części języka ku górze. Przy wymawianiu głoski ś zęby są zbliżone do siebie, a wargi lekko zaokrąglone.

 

Ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza B. Szelągowskiej "Dbamy o przyrodę".

Rodzic prezentuje wiersz i pyta dziecko: W jaki sposób możemy dbać o przyrodę? Powtarza wiersz, a dziecko za nim fragment tekstu: Sia, sio, siu, sia, sio, si – jakie śliczne mamy dni!

W parku kwitną na rabatkach
kwiatki kolorowe.
Pod drzewami, wzdłuż alejek,
stoją kosze nowe.
Sia, sio, siu, sia, sio, si –
jakie śliczne mamy dni!


Dzięcioł puka w stare drzewo,
obserwując dzieci,
jak do kosza wyrzucają
po pikniku śmieci.
Sia, sio, siu, sia, sio, si –
jakie śliczne mamy dni!


Jeżyk z liści się wygrzebał,
pyszczek swój zadziera.
Teraz patrzy, jak rodzina
jedzie na rowerach.
Sia, sio, siu, sia, sio, si –
jakie śliczne mamy dni!


A w ogrodzie, obok parku,
słowik cudnie śpiewa.
To z radości – wzdłuż alei
ktoś posadził drzewa.
Sia, sio, siu, sia, sio, si –
jakie śliczne mamy dni!


Nawet słonko, choć wysoko,
jakoś mocniej świeci.
Lubi patrzeć się, jak dbają
o przyrodę dzieci!
Sia, sio, siu, sia, sio, si –
jakie śliczne mamy dni

Zabawa ruchowa inspirowana treścią wiersza.
Rodzic jeszcze raz recytuje wiersz, a dziecko ilustruje ruchem każdą zwrotkę, według własnych pomysłów.

 

3. Quiz dydaktyczny "Jak dbamy o przyrodę?"

Rodzic mówi zdania. Dziecko potwierdza prawidłową odpowiedź, wstając i mówiąc: Tak!, a nieprawidłową – pozostając w bezruchu (siedząc) i mówiąc: Nie! Dobrze, aby każda odpowiedź była przez dzieciko uzasadniona.

Przykładowe zdania:
- Zwierzęta nie czują, kiedy się im dokucza.
- Śmieci powinno się wyrzucać do specjalnych pojemników, a jeśli ich nie ma – do kosza.
- Każda woda, którą pijemy, powinna być czysta.
- W lesie wolno krzyczeć.
- Warto sadzić kwiaty w ogrodzie.