08 czerwca 2020 20:45 | Aktualności
Temat kompleksowy: Zabawki ekologiczne
Temat dnia: Co można zrobić z metalem?
Cele:
- poszerzanie wiedzy na temat właściwości metali
- rozwijanie sprawności fizycznej
• Doświadczenie z magnesem.
Potrzebne będą: dostępne w domu magnesy.
Rodzic wyjaśnia dziecku, że istnieją magnesy w różnym kształcie i pokazuje je dziecku.
Następnie prosi, aby dziecko pobawiło się dostępnym w domu magnesem w dowolny sposób – np. dotykało magnesy różnymi stronami. Chętne osoby przykładają magnes do kolejnych przedmiotów, obserwując, co się będzie działo (np. do metalowej i plastikowej łyżeczki, szklanych przedmiotów, metalowych pokrywek, drewnianych klocków itp.).
Dzieci próbują samodzielnie sformułować wniosek, że magnes przyciąga przedmioty metalowe, a innych nie.
• Co można zrobić z metalem?
Określanie cech puszek.
Jeśli mamy w domu, pokazujemy dzieciom puszki różniące się wielkością, kształtem i kolorem. Pytamy dzieci czy wiedzą, z czego są zrobione i po czym dzieci to poznały.
• Określanie cech wspólnych wszystkich metali i innych tworzyw.
Potrzebne są: dwie puszki, miska z bardzo ciepłą wodą, butelka plastikowa, szklana, drewniany klocek.
Dzieci dotykają puszki i określają jej temperaturę poprzez dotykanie rękoma lub przyłożenie do policzka. Jeśli puszka się nagrzeje, trzeba wymienić ją na inną lub szybko schłodzić. Następnie rodzic zanurza puszkę w misce z bardzo ciepłą wodą. Dzieci ponownie określają jej temperaturę i zastanawiają się, kiedy metale są ciepłe, a kiedy zimne. Następnie rodzic pokazuje pozostałe tworzywa, a dzieci zastanawiają się, czy któreś z nich ma właściwości takie, jak metal (np. przewodnictwo cieplne). Po rozmowie dzieci sprawdzają swoją teorię poprzez porównanie.
Pytamy dzieci:
− Jaki kolor najczęściej mają metale?
− Czy mają zapach?
− Do czego można wykorzystać metale?
− Gdzie spotykamy metale?
Wniosek końcowy: Metale nie mają zapachu i szybko się nagrzewają (przewodzą ciepło).
• Tworzenie z puszek Pojemnika na kredki.
Potrzebne są: mała (najlepiej jednobarwna) puszka, papier samoprzylepny, nożyczki.
Dzieci ozdabiają puszki w opisany sposób (np. papierowymi figurami geometrycznymi, papierem w określonym kolorze) lub wybrany przez siebie.
Należy pamiętać, żeby każda puszka była odpowiednio przygotowana – nie miała górnej warstwy i była zeszlifowana (nie miała ostrych krawędzi).
• Zabawa rozwijająca celność - Strąć puszki.
Potrzebne sa: puszki, kilka stron z gazet zgniecionych w piłkę lub piłeczka.
Rodzic układa przed dzieckiem wieżę z puszek i wyznacza miejsce, z którego trzeba będzie celować w puszki. Powodzenia.