07 czerwca 2020 16:10 | Aktualności
Temat kompleksowy: Wakacyjne podróże
Temat dnia: Poznajemy pojazdy
Cele:
• zapoznanie z różnymi pojazdami i ich zastosowaniem,
• rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
• rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,
• rozwijanie sprawności manualnej.
Rozwiązanie zagadki B. Szelągowskiej Wakacje.
Morze, góry lub jeziora.
Pociąg wjeżdża już na stację.
Lato wreszcie się zaczęło.
Czas rozpocząć więc… (wakacje)
• Słuchanie opowiadania E. Stadmüller Wakacje. Książka (s. 74–75).
– Bartek chwalił się, że na wakacje pojedzie do Grecji – opowiadał przy obiedzie Olek.
– Mówił, że będzie się uczył nurkować i dostanie od taty cały potrzebny sprzęt.
– Zobaczycie, że będziecie się u nas bawić równie dobrze jak on – chrząknął dziadzio.
– Już moja w tym głowa. Postanowiliśmy z babcią, że kupimy wielki dmuchany basen i ustawimy go w ogrodzie.
– Hurra! – zawołała Ada. – A będę w nim mogła puszczać moje kaczuszki?
– Jasne – roześmiała się babcia – i kaczuszki, i łódeczki, i co tam sobie wymyślisz.
– Szkoda, że w ogrodzie nie ma piaskownicy, bo byśmy mieli własną plażę – rozmarzył się Olek.
– To akurat nie problem – włączył się do rozmowy tato. – Cztery deski się znajdą, a sąsiad dziadków, pan Antoni, handluje
materiałami budowlanymi, więc na pewno chętnie przywiezie parę worków piasku.
– I będzie plaża! – zawołała Ada.
– I huśtawka – dodał dziadzio. – Znalazłem ją na strychu.
– Tę samą, na której ja się huśtałem? – ożywił się tato.
– Tylko nie próbuj tego robić, bo moja biedna grusza nie wytrzyma takiego ciężaru – przestraszył się dziadzio.
– Oj tam, oj tam… – mruknął tato. – To mocne drzewo, nawet nie wiesz, ile wytrzymało…
– I Bartek mówił jeszcze, że będzie zwiedzał jakieś strasznie stare budowle – przypomniał sobie Olek.
– Stare budowle, powiadasz – dziadek uśmiechnął się tajemniczo.
– Ciekaw jestem, czy on widział kiedyś studnię z prawdziwym żurawiem.
– Takim żywym żurawiem? – zdziwiła się Ada.
– Tak nazywało się urządzenie, którym bardzo dawno temu wyciągano wodę ze studni – wyjaśniła wnuczce babcia.
– Tam, gdzie wybierzemy się na wycieczkę, można zobaczyć prawdziwe chaty kryte strzechą, poletka lnu, stary wiatrak i
drabiniasty wóz – taki, jakim jeździł jeszcze mój dziadek.
– W sąsiedniej wsi powstał skansen – wyjaśniła mamie babcia.
– I naprawdę jest w nim co zobaczyć.
– Chciałbym, żeby te wakacje już się zaczęły – westchnął Olek.
– I nic nie szkodzi, że nie pojadę do Grecji – dodał po chwili.
• Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.
R. zadaje pytania:
– Dokąd Bartek pojedzie na wakacje?
– Gdzie wakacje spędzą Ada i Olek?
– Co przygotowali dziadkowie, żeby umilić wakacje Adzie i Olkowi?
– Dokąd wy chcielibyście pojechać na wakacje?
– Czym można podróżować w czasie wakacji?
• Zapoznanie z różnymi środkami lokomocji.
Obrazki lub zdjęcia przedstawiające różne środki lokomocji.
R. pokazuje obrazki przedstawiające różne środki lokomocji, np.: samochód, samolot, pociąg, rower, autobus, żaglówkę, statek, kajak. Dziecko podaje ich nazwy, mówią, gdzie można podróżować danym pojazdem (po ulicach, po wodzie, w powietrzu). Następnie R. podaje nazwy środków lokomocji, dzieląc je rytmicznie (na sylaby), a dziecko wskazuje odpowiednie pojazdy.

• Ćwiczenia rozwijające myślenie – Dokąd dzieci pojadą na wakacje?
Obrazki przedstawiające wieś, miasto, góry, morze.
Dziecko przygląda się obrazkom. R. podaje cztery zdania i prosi dziecko, aby na ich podstawie odgadło, dokąd pojedzie dziecko na wakacje, np. Kasia zobaczy: pole, krowę, świnkę, kurę. (wieś)
Krzyś zobaczy: statek, piasek, wodę, muszelki. (morze)
Maciek zobaczy: owce, źródło, pagórki, drewniane chaty. (góry)
Wiktoria zobaczy: zabytki, tramwaje, muzeum, skrzyżowania. (miasto)
![]()
• Praca plastyczna Żaglówki na jeziorze.
Dla dziecka: okrągły talerzyk papierowy, farby, pędzel, kubeczek z wodą, dwa trapezy i trójkąty wycięte z papieru kolorowego, klej.
Dziecko maluje połowę talerzyka papierowego na żółto, a połowę na niebiesko. Na niebieskiej części układa i przykleja żaglówki: z dwóch trójkątów i trapezu jako podstawy (bez nazywania figur geometrycznych).
• Ćwiczenia ortofoniczne Pojazdy.
Obrazki przedstawiające pojazdy: rower, samolot, pociąg, żaglówkę, samochód osobowy.
R. pokazuje jeden obrazek. Dziecko nazywa przedstawiony na nim pojazd, naśladuje ruchem jego sposób poruszania się i wydawane odgłosy:
dzwonek roweru (dzyń, dzyń),
samolot (szszsz),
pociąg (puf, puf),
żaglówka (plum, plum),
samochód (ti, tit).
• Utrwalanie określeń dotyczących położenia przedmiotów w przestrzeni – Gdzie jest mój samochód?
Pojazdy z kącika zabaw
Dziecko wybiera sobie jeden pojazd – zabawkę z kącika – i stawia go w pokoju , w dowolnym miejscu mówi, gdzie znajduje się jego pojazd.
R. zachęca dziecko, aby posługiwało się określeniami dotyczącymi położenia przedmiotów w przestrzeni: nad, pod, obok, za, pomiędzy
• Ciekawostka
Pierwszy samochód na świecie powstał w 1886 roku. Nazywał się Patentwagen Nr 1. Jego konstruktorem był Carl Benz. Samochód miał 3 koła i trochę przypominał dorożkę, jednak nie ciągnęły go konie, lecz poruszał się dzięki zastosowaniu silnika. Pierwszy samochód w Polsce został skonstruowany w Centralnych Warsztatach Samochodowych w 1927 roku i od skrótu tej nazwy nazywał się CWS T-1.