Aktualności

07 czerwca 2020 16:10 | Aktualności

Biedronki - "Poznajemy pojazdy" - propozycje na dzień 08.06.2020r.

Temat kompleksowy: Wakacyjne podróże

Temat dnia: Poznajemy pojazdy

Cele:

• zapoznanie z różnymi pojazdami i ich zastosowaniem,

• rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,

• rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,

• rozwijanie sprawności manualnej.


Rozwiązanie zagadki B. Szelągowskiej Wakacje.

Morze, góry lub jeziora.

Pociąg wjeżdża już na stację.

Lato wreszcie się zaczęło.

Czas rozpocząć więc… (wakacje)


Słuchanie opowiadania E. Stadmüller Wakacje. Książka (s. 74–75).

– Bartek chwalił się, że na wakacje pojedzie do Grecji – opowiadał przy obiedzie Olek.

– Mówił, że będzie się uczył nurkować i dostanie od taty cały potrzebny sprzęt.

– Zobaczycie, że będziecie się u nas bawić równie dobrze jak on – chrząknął dziadzio.

– Już moja w tym głowa. Postanowiliśmy z babcią, że kupimy wielki dmuchany basen i ustawimy go w ogrodzie.

– Hurra! – zawołała Ada. – A będę w nim mogła puszczać moje kaczuszki?

– Jasne – roześmiała się babcia – i kaczuszki, i łódeczki, i co tam sobie wymyślisz.

– Szkoda, że w ogrodzie nie ma piaskownicy, bo byśmy mieli własną plażę – rozmarzył się Olek.

– To akurat nie problem – włączył się do rozmowy tato. – Cztery deski się znajdą, a sąsiad dziadków, pan Antoni, handluje

materiałami budowlanymi, więc na pewno chętnie przywiezie parę worków piasku.

– I będzie plaża! – zawołała Ada.

– I huśtawka – dodał dziadzio. – Znalazłem ją na strychu.

– Tę samą, na której ja się huśtałem? – ożywił się tato.

– Tylko nie próbuj tego robić, bo moja biedna grusza nie wytrzyma takiego ciężaru – przestraszył się dziadzio.

– Oj tam, oj tam… – mruknął tato. – To mocne drzewo, nawet nie wiesz, ile wytrzymało…

– I Bartek mówił jeszcze, że będzie zwiedzał jakieś strasznie stare budowle – przypomniał sobie Olek.

– Stare budowle, powiadasz – dziadek uśmiechnął się tajemniczo.

– Ciekaw jestem, czy on widział kiedyś studnię z prawdziwym żurawiem.

– Takim żywym żurawiem? – zdziwiła się Ada.

– Tak nazywało się urządzenie, którym bardzo dawno temu wyciągano wodę ze studni – wyjaśniła wnuczce babcia.

– Tam, gdzie wybierzemy się na wycieczkę, można zobaczyć prawdziwe chaty kryte strzechą, poletka lnu, stary wiatrak i

drabiniasty wóz – taki, jakim jeździł jeszcze mój dziadek.

– W sąsiedniej wsi powstał skansen – wyjaśniła mamie babcia.

– I naprawdę jest w nim co zobaczyć.

– Chciałbym, żeby te wakacje już się zaczęły – westchnął Olek.

– I nic nie szkodzi, że nie pojadę do Grecji – dodał po chwili.


• Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.

 R. zadaje pytania:

– Dokąd Bartek pojedzie na wakacje?

– Gdzie wakacje spędzą Ada i Olek?

– Co przygotowali dziadkowie, żeby umilić wakacje Adzie i Olkowi?

– Dokąd wy chcielibyście pojechać na wakacje?

– Czym można podróżować w czasie wakacji?


• Zapoznanie z różnymi środkami lokomocji.

Obrazki lub zdjęcia przedstawiające różne środki lokomocji.

R. pokazuje obrazki przedstawiające różne środki lokomocji, np.: samochód, samolot, pociąg, rower, autobus, żaglówkę, statek, kajak. Dziecko podaje ich nazwy, mówią, gdzie można podróżować danym pojazdem (po ulicach, po wodzie, w powietrzu). Następnie R. podaje nazwy środków lokomocji, dzieląc je rytmicznie (na sylaby), a dziecko wskazuje odpowiednie pojazdy.

Czym podróżujemy?, cz. 2 (PD) - Pomoce dydaktyczne - Miesięcznik ...


• Ćwiczenia rozwijające myślenie – Dokąd dzieci pojadą na wakacje?

Obrazki przedstawiające wieś, miasto, góry, morze.

Dziecko przygląda się obrazkom. R. podaje cztery zdania i prosi dziecko, aby na ich podstawie odgadło, dokąd pojedzie dziecko na wakacje, np. Kasia zobaczy: pole, krowę, świnkę, kurę. (wieś)

Krzyś zobaczy: statek, piasek, wodę, muszelki. (morze)

Maciek zobaczy: owce, źródło, pagórki, drewniane chaty. (góry)

Wiktoria zobaczy: zabytki, tramwaje, muzeum, skrzyżowania. (miasto)

Na polu 15.04. | Przedszkole w Damasławku

Pokonywanie problemów to jak zdobywanie Mount Everestu ...

Baltyk Ilustracje i Zbiory Sztuki. 1 486 Baltyk ilustracje i ...

• Praca plastyczna Żaglówki na jeziorze.

Dla  dziecka: okrągły talerzyk papierowy, farby, pędzel, kubeczek z wodą, dwa trapezy i trójkąty wycięte z papieru kolorowego, klej.

Dziecko maluje połowę talerzyka papierowego na żółto, a połowę na niebiesko. Na niebieskiej części układa i przykleja żaglówki: z dwóch trójkątów i trapezu jako podstawy (bez nazywania figur geometrycznych).

 

• Ćwiczenia ortofoniczne Pojazdy.

Obrazki przedstawiające pojazdy: rower, samolot, pociąg, żaglówkę, samochód osobowy.

R. pokazuje jeden obrazek. Dziecko nazywa przedstawiony na nim pojazd, naśladuje ruchem jego sposób poruszania się i wydawane odgłosy:

dzwonek roweru (dzyń, dzyń),

samolot (szszsz),

pociąg (puf, puf),

żaglówka (plum, plum),

samochód (ti, tit).


• Utrwalanie określeń dotyczących położenia przedmiotów w przestrzeni – Gdzie jest mój samochód?

Pojazdy z kącika zabaw

Dziecko wybiera sobie jeden pojazd – zabawkę z kącika  – i stawia go w pokoju , w dowolnym miejscu mówi, gdzie znajduje się jego pojazd.

R. zachęca dziecko, aby posługiwało się określeniami dotyczącymi położenia przedmiotów w przestrzeni: nad, pod, obok, za, pomiędzy


• Ciekawostka

Pierwszy samochód na świecie powstał w 1886 roku. Nazywał się Patentwagen Nr 1. Jego konstruktorem był Carl Benz. Samochód miał 3 koła i trochę przypominał dorożkę, jednak nie ciągnęły go konie, lecz poruszał się dzięki zastosowaniu silnika. Pierwszy samochód w Polsce został skonstruowany w Centralnych Warsztatach Samochodowych w 1927 roku i od skrótu tej nazwy nazywał się CWS T-1.

 

Przeczytano: 269 razy. Wydrukuj|Do góry