Aktualności

02 czerwca 2020 20:52 | Aktualności

Muchomorki - "W krainie osób niepełnosprawnych" - propozycje dla Tosi i Kacpra na dzień 03.06.2020r.

Temat kompleksowy: Niby tacy sami, a jednak inni

Temat dnia: W krainie osób niepełnosprawnych

Cele:

- rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,

- ocenianie własnego zachowania względem innych i innych względem siebie,

- kształtowanie pozytywnej postawy wobec osób niepełnosprawnych,

- rozwijanie umiejętność muzykowania.


1. Rozwiązujemy kalambury – wyrażanie za pomocą gestów i mowy ciała informacji

Dzieci siedzą w kole. R. wymyśla sobie dowolną informację, np. Siedzę i oglądasz książkę. Rodzic za pomocą gestów i mowy ciała stara się przekazać tę informację dziecku. Zabawa kończy się, gdy zagadka zostanie poprawnie rozwiązana. Później następuje zamiana ról, dziecko próbuje przekazać informację, a rodzic stara się ją poprawnie zinterpretować.


2. Osoby niepełnosprawne są wśród nas – układanie historyjki obrazkowej.

  • Zabawa Przewodnik.

Dzieci dobierają się w parę z rodzicem, bądź rodzeństwem. Jedno dziecko zamyka oczy – jest niewidome. Drugie dziecko lub rodzic jest prze­wodnikiem, który stara się wskazać swojemu partnerowi odpowiednią drogę i dba o jego bezpie­czeństwo, czyli o to, aby podczas spaceru nie uderzył w przedszkodę. Dzieci maszerują parami po sali. Na sygnał R. następuje zmiana ról.

  • Kto stoi przed tobą? – rozpoznawanie innych osób za pomocą dotyku.

Dziecko, staje na środku pokoju i zamyka oczy. Następnie rodzic wybiera jakąś maskotkę, lalkę itp. I trzyma  ją przed nim. Zadaniem dziecka z zamkniętymi oczami jest od­gadnięcie za pomocą dotyku, kto przed nim stoi.

  • Dzielenie się wrażeniami z przeprowadzonych zabaw. Rozmowa na temat trudności, jakie napotyka­ją osoby niewidome.

R. pyta: Jak się czułyście w roli osoby niewidomej? Jak się czułyście w roli przewodnika? Jakie trudności napotykają niewidomi podczas codziennych czynności? Jak się czują np. na ulicy? Jak możemy pomóc takim osobom?

  • Kiedy wokół panuje cisza – rozmowa na temat osób niedosłyszących i niesłyszących.

Prosimy, aby dzieci odwróciły się do nas tyłem i zakryły uszy. Mówimy, że będą mogły odsłonić je wtedy, gdy poczują na głowie dotyk jej ręki. Rodzic wypowiada cicho dowolne polecenie, np. Podejdźcie do okna. Następnie kolejno dotyka głów dzieci, które odwracają się przodem do środka koła i układają ręce na kolanach. Pyta, dlaczego nie wykonały jej polecenia. Inicjuje rozmowę na temat osób niedosłyszących i niesłyszących. Zwraca uwagę na trudności, jakie napotykają w życiu.

  • Wyjaśnienie pojęcia niepełnosprawność.

Koło i prostokąty wycięte z papieru, w kolorze żółtym.

R. układa na środku sali żółte koło. Pyta: Co znaczy słowo: niepełnosprawność? Zapisuje odpowiedzi dzieci na żółtych prostokątach (promykach), które dzieci dokładają do żółtego koła. Tworzą w ten sposób słoneczko przyjaźni z osobami niepełnosprawnymi. R. przypomina, że wśród osób niepełno­sprawnych jest bardzo wiele dzieci, które pragną bawić się i śmiać tak samo jak zdrowe dzieci.

  • Zabawa – Dokończ zdanie.

Dzieci siedzą, R. prosi, aby po kolei dokończyły zdanie: Kiedy widzę osobę niepełnosprawną…


3. Nauka piosenki Śpiewające Brzdące – „Jesteśmy dziećmi”

https://www.youtube.com/watch?v=7K3_mSb1zRQ


Karty Pracy, str.56,57,58.

Przeczytano: 322 razy. Wydrukuj|Do góry