31 maja 2020 20:19 | Aktualności
Temat kompleksowy: Niby tacy sami, a jednak inni
Temat dnia: Dzieci z różnych stron świata
Cele:
- poznawanie dzieci różnych ras oraz warunków, w jakich żyją,
- utrwalanie wiadomości na temat praw dziecka,
- wzbogacanie wiedzy na temat innych kultur,
- wzbogacanie doświadczeń plastycznych.

1. Zapoznanie i osłuchanie z piosenką ,,Wszystkie dzieci nasze są”
https://www.youtube.com/watch?v=3LTFPS_-57A
1.Ach, co za smutas leje łzy
Lalki w płacz, misiek zły
O już się śmieje, nosek mu drży
Deszczyk był a teraz wyschły łzy
Niebo rozjaśnia się samo
Mały uśmiech, jak tęcza
Już dobrze, mamo!
Ref.Wszystkie dzieci nasze są
Kasia, Michael, Małgosia, John
Na serca dnie mają swój dom
Uchyl im serce jak drzwi
Wszystkie dzieci nasze są
Borys, Wojtek, Marysia, Tom
Niech małe sny spełnią się dziś
Wyśpiewaj marzenia, a świat
Będzie nasz!
2.Choć nie rozumiem mowy twej
Czytam lęk, czytam śmiech
Nuty nie kłamią, zbuduj z nich klucz
Otwórz nim nieśmiałość naszych słów
Ważny jest serca alfabet
Ciepły uśmiech, jak słownik
Jesteśmy razem!
Ref.Wszystkie dzieci nasze są
Kasia, Michael, Małgosia, John
Na serca dnie mają swój dom
Uchyl im serce jak drzwi
Nie jesteś sam
Nasza piosenka ciągnie za rękaw…
2. Różni nas wygląd, a łączy zabawa – rozmowa inspirowana wierszem ,,Małe cuda''.
To nieprawda, że dorośli najmądrzejsi są pod słońcem,
bo kto uczy ich radości? Małe roześmiane brzdące!
Tak wspaniale być maluchem, biegać boso, liczyć mrówki,
koniec tęczy mieć za uchem, łowić ryby na sznurówki.
Wszystkie dzieci są ciekawe, chcą znać pismo i cyferki,
badać to, co piszczy w trawie, wiedzieć, czemu słoń jest wielki.
Gdy się dziecku coś nie uda i popada w tarapaty,
wspieraj je, a sprawisz cuda, nie krzycz głośniej od armaty!
Dzieci lubią być słuchane, kiedy mówią coś z powagą,
a gdy czasem chcą być same, mają też do tego prawo.
Nikt nie może szturchać dziecka, straszyć klapsem ani pasem,
śmiać się, gdy mu leci łezka, lub nazywać go głuptasem.
Czasem dzieci są marudne, płaczą z żalu lub ze złości,
są samotne, śpiące, brudne, ale zawsze chcą miłości!
Gdy się duzi bawią z dziećmi w śmichy-chichy, poczytajki,
świat jest piękny i bezpieczny, lepszy od zmyślonej bajki
3. Pytania do wiersza:
Czego dorośli mogą nauczyć się od dzieci?
Czego dzieci oczekują od dorosłych?
Jakie prawa mają dzieci?, − zastanawiają się, czy wszystkim dzieciom na świecie jest dobrze i czy przestrzegane są ich prawa, − wymieniają osoby, do których mogą się zwrócić, kiedy są łamane prawa dziecka.
4. Dziecięce marzenia – zajęcia plastyczne.
Dowolna praca wykonana techniką kropkowanie. Rysunek ma być czytelny, kropki tworzące jedną osobę, roślinę, jeden przedmiot, jedno zwierzę muszą znajdować się blisko siebie.
Dla dziecka: kartka, przybory plastyczne, np.: farby, pędzel, kredki ołówkowe, kredki świecowe, cienkopisy, kreda, flamastry.
Dziecko stawia kropki na papierze i tworzy obrazek. Wykorzystuje wybrane przez siebie przybory plastyczne. Używa jednego koloru lub wielu kolorów. Część pracy wykonuje np. flamastrem, część farbami, a jeszcze inną część – kredkami.
5.Karta pracy proponowana do tematu:
5 latki- nr 54,55
6 latki- nr 56,57,58,59