Aktualności

31 maja 2020 20:00 | Aktualności

Biedronki - "Dzień Dziecka" - propozycje na dzień 01.06.2020r.

Temat kompleksowy: Niby tacy sami, a jednak inni

Temat dnia: Dzień Dziecka

Cele ogólne

• kształtowanie postawy tolerancji,

• rozwijanie umiejętności wypowiadania się

 

  • „Zielony Kopciuszek”  spektakl muzyczny dla dzieci

1 czerwca 2020r., w godzinach 9:00-17:00, odbywać się będzie transmisja spektaklu muzycznego – zarejestrowanego w 2019 roku w Oświęcimskim Centrum Kultury – w wykonaniu Teatru Kultureska Krakowie, pt. „Zielony Kopciuszek”.  


Transmisja spektaklu jest bezpłatna.

„Zielony Kopciuszek” to interaktywny spektakl muzyczny dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym (3-11 lat) i rodziców, który dzięki baśniowej atmosferze, muzyce i piosenkom – gwarantując niezapomniane przeżycia teatralne i efektywną edukację ekologiczną – przenosi w świat baśni o Kopciuszku, jakiej dotąd nie znaliśmy.
Przedstawienie ma charakter bajki o tematyce ekologicznej – przypomina najmłodszym jak ważny jest szacunek wobec przyrody, a także uczy jak o nią dbać. Utrwala i poszerza wiedzę na temat zasad segregacji odpadów i zachęca do walki z problemem zanieczyszczenia powietrza.


http://www.ock.org.pl/Dzien-Dziecka-z-Zielonym-Kopciuszkiem-6185.html


Zabawa po spektaklu – kolorowanka (plik do wydrukowania w załączeniu na dole strony).

 

  • Propozycja do obejrzenia: Świnka Peppa  - Dzień Dziecka 

https://www.youtube.com/watch?v=gfv9waZ1CPY

 

  • Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej Inny.

Książka (s. 72–73)

Do grupy Ady dołączył nowy przedszkolak. Pani przedstawiła go dzieciom i powiedziała, że ma na imię Anuj. Nikt nie chciał się z nim bawić, bo wyglądał inaczej niż wszyscy: miał ciemną skórę i czarne oczy, tak czarne jak nocne niebo. Chłopiec siedział w kąciku i rysował coś na kartce.

– To piesek? – zapytała Ada, przyglądając się rysunkowi.

– Tak, mój dog – odpowiedział chłopiec i dorysował żółte słońce.

Ada znała to angielskie słowo i wiedziała, że dog to znaczy pies. Zawsze marzyła o jakimś zwierzątku,  ale niestety, była uczulona na sierść i po spotkaniu z psem lub kotem od razu zaczynała kichać.

– Nie baw się z nim – szepnęła jej na ucho Kasia. – On jest z innego kraju.

– Jest miły – powiedziała Ada. – I ładnie rysuje.
Od tej pory Ada i Anuj często bawili się razem: układali wieże z klocków, budowali zoo i ustawiali w nim plastikowe zwierzątka, kręcili się na tej samej karuzeli. Chłopiec znał dużo dziwnych słów, których Ada nie rozumiała, ale z radością uczyła go wymowy polskich słów. – To jest huśtawka, potrafisz powiedzieć? – Fuś… fuś… fuśtajka – próbował wymówić Anuj. Ada również nauczyła się nowych słów po angielsku i dowiedziała się, że Anuj urodził się w Indiach, a jego imię znaczy „młodszy brat”.

– Ja mam starszego brata Olka, ale jak chcesz, to możesz być moim młodszym braciszkiem – zaproponowała.

Zbliżały się Dzień Babci i Dzień Dziadka, więc dzieci przygotowywały przedstawienie. Kilkoro z nich nie chciało występować razem z nowym kolegą.

– Ja nie będę z nim tańczyć – naburmuszyła się Ola.

– Moja mama powiedziała, że on jest z dzikiego kraju – stwierdził Jaś.

– A mój tata mówi, że oni jedzą palcami.

– Nieprawda! Anuj był u nas w domu z mamą i tatą. I wcale nie jedli palcami! – odezwała się Ada. Słysząc to, pani poprosiła, żeby dzieci usiadły w kółeczku na dywanie, i opowiedziała im bajkę o króliczku Trusiu. Truś był czarny, chociaż wszystkie króliki w stadzie były białe. Okazało się jednak, że czarny królik był najodważniejszy ze wszystkich i to właśnie on uratował Białe Uszate Królestwo. – Nie wolno się z nikogo śmiać i mówić, że jest inny lub gorszy. Na świecie żyje wielu ludzi, którzy różnią się kolorem skóry, mową i zwyczajami. Ważne, żebyśmy się od siebie uczyli i pomagali sobie wzajemnie.

 Ada podeszła do Anuja i wzięła go za rękę. – On jest moim młodszym bratem – powiedziała. – I razem zagramy babcię i dziadka w naszym teatrzyku! Okazało się, że Anuj ma śliczny głos i potrafi śpiewać jak skowronek. W dodatku nauczył się na pamięć trudnego wiersza po polsku i ani razu się nie pomylił. Największe wrażenie jednak zrobili na wszystkich babcia i dziadek Anuja. Byli ubrani kolorowo jak motyle i poczęstowali dzieci indyjskimi ciasteczkami. Gdyby wszyscy na świecie byli tacy sami, nie działoby się nic ciekawego.

Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.

R. zadaje pytania:
– Kim był nowy przedszkolak w grupie Ady?

– Jak dzieci zareagowały na nowego kolegę?

– Jak mógł się czuć Anuj, gdy dzieci nie chciały się z nim bawić?

– Jaką bajkę opowiedziała pani dzieciom?

 – Czy wszyscy muszą być tacy sami?

Rozmowa na temat tolerancji.

R. pyta dziecko, czy  wie, co oznacza słowo tolerancja.

Wyjaśnia jego znaczenie, tłumacząc, że tolerancja polega na akceptowaniu inności jakiejś osoby: przyjmujemy ją taką, jaka jest, nawet jeśli ma inny kolor skóry, inaczej wygląda czy się ubiera inaczej niż my. Tak jak każdy kwiat jest inny, tak również każdy człowiek jest inny. Wtedy, gdy ludzie wzajemnie sobie pomagają, troszczą się o siebie i są dla siebie dobrzy, tworzą piękny bukiet kwiatów. R. prosi, aby dziecko kilkakrotnie powtórzyły słowo tolerancja – dzieląc je rytmicznie na sylaby.


  • Słuchanie baśni H. Ch. Andersena Brzydkie kaczątko. 

https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/brzydkie-kaczatko.html

R. wspólnie z dzieckiem omawia kolejne przygody kaczątka. 

 

 

Przeczytano: 316 razy. Wydrukuj|Do góry