12 kwietnia 2021 21:13 | Aktualności
Temat kompleksowy: Mali strażnicy przyrody
Temat dnia : „Chcemy, aby wokół było pięknie”
Cele:
Pomoce: kolorowe kwiatki, różne go rodzaju toby ekologiczne, kolorowy papier, klej , nożyczki
1. Słuchanie opowiadania „Spotkanie z małym czarodziejem”.
W pewnym dalekim kraju żył mały czarodziej, który bardzo lubi zadbane, zielone miasteczka. Każdej wiosny razem ze swym kotem Mruczkiem wyruszał w świat i szukał miast pełnych czystych uliczek i domów, zielonych drzew, kolorowych, pachnących kwiatów, śpiewających ptaków i radośnie bawiących się dzieci. Pewnego dnia dotarł do pięknego miasta. Wszędzie w nim było czysto, zielono, dachy świeżo odmalowanych, niedużych domów lśniły w promieniach słońca, a w powietrzu roznosił się zapach kwiatów, których mnóstwo kwitło na balkonach. Nigdzie nie leżały śmieci. A dzieci grabiły grządki i sadziły warzywa w przedszkolnym ogrodzie.
-Ha, mój kocie. To przecież najładniejsze miasteczko jakie kiedykolwiek widziałem- powiedział czarodziej.
-Zobacz, jak tu czysto. Nigdzie nie leżą śmieci, chodniki i ulice są zamiecione, trawniki nie zadeptane, drzewa nie mają połamanych gałęzi, a ptaki radośnie śpiewają, nie bojąc się, że źli ludzie zniszczą im gniazdka. W oknach widać uśmiechnięte twarze mieszkańców. Myślę, że wszyscy w tym miejscu muszą być bardzo szczęśliwi.
Kiedy czarodziej tak się zachwycał, usłyszał nagle straszliwy hałas. Nie wiadomo skąd, przez środek głównej ulicy przebiegło czterech chłopców. To oni tak strasznie krzyczeli. Machali również kijami, pisali kredą po murach domów, rozdeptywali ukwiecone klomby, łamali gałęzie drzew i krzewów, rozrzucali papierki po zjedzonych cukierkach, a jeden strzelał z procy do wystraszonych wróbli i kawek, które ze strachu próbowały schronić się za kominami domów.
- Cóż to było mój kocie?- zdziwił się czarodziej.
-Miauu!. To chłopcy wcale nie dbają o swoje śliczne miasto i wszystko w nim niszczą- odpowiedział Mruczek.
-Skoro tak- powiedział mały czarodziej- to dam im nauczkę. Zaczaruję miasteczko tak, aby stało się ono najbardziej brzydkim miastem na świecie. I jak powiedział tak zrobił. Podniósł swoją magiczną pałeczkę, wypowiedział zaklęcie i w jednej chwili całe miasteczko zrobiło się szare i brzydkie. Szare stały się kolorowe domy, zielone alejki i wszystkie kwiaty, szarzy zrobili się również chłopcy. Kiedy zobaczyli co się stało, przestraszyli się nie na żarty …………………………………………………………………………………
W tym momencie dziecko wymyśla zakończenie opowiadania a następnie rodzic czyta właściwe zakończenie.
Przestraszeni chłopcy podbiegli do małego czarodzieja i zawołali: - Co zrobiłeś z naszym miastem! Dlaczego tak je zaczarowałeś!
-Ja?- zdziwił się mały czarodziej- przecież to wy chcieliście, aby wasze miasto było najbrzydsze na świecie, przed chwilą to pokazaliście - spokojnie odparł czarodziej.
- Myśmy, wcale tego nie chcieli- bronili się chłopcy.
-Nie? A kto łamał gałęzie, pisał po murach, straszył ptaki, deptał kwiaty, rozsypywał śmieci? Kto to wszystko zrobił kochani? No kto?- odpowiedział czarodziej.
Chłopcy bardzo się zawstydzili, zrobiło im się przykro, spuścili głowy, a w ich oczach pojawiły się łzy. Chcieli naprawić wyrządzone szkody. Poprosili czarodzieja, aby pomógł im przywrócić miasto do jego dawnego wyglądu. Obiecali również, że będą dbali o to, aby zawsze było piękne i czyste. Czarodziej ze zrozumieniem pokiwał głową i podarował chłopcom kolorowe pudełko. Umieścił w nim zadania do wykonania. Powiedział, że jeśli chłopcy prawidłowo je wykonają, wtedy czar pryśnie.
2. Rozmowa na temat postepowania chłopców.
Wskazanie konsekwencji, jakie przyniosło ich zachowanie.
3. Zabawa muzyczno - ruchowa „Omiń kwiatki”.
Na podłodze, dywanie leżą kolorowe kwiatki, dziecko biega pomiędzy nimi w rytmie wystukiwanym przez rodzica, aby ich nie podeptać. Podczas przerwy w grze przykuca przy najbliższym kwiatku, wciągając powietrze nosem, a wydychając ustami, naśladując wąchanie kwiatów. Zabawę powtórzyć kilka razy.
4. Zabawa dydaktyczna „Torby i torebki ekologiczne”.
Oglądanie różnego rodzaju toreb ekologicznych: z materiału, z folii ekologicznej, z papieru, z polistyrenu. Określenie z czego są zrobione, jak wyglądają- kolory, wielkość. Zwrócenie uwagi na wzory, obrazki, napisy na torbach- mówią o tym, że jest to torba przyjazna dla środowiska. Wyjaśnienie, że foliowe torebki ekologiczne wykonane są ze specjalnego rodzaju materiału, który nie zanieczyszcza środowiska, są jednak mało trwałe. Pozostałe torby mogą być wykorzystywane przez długi czas. Wyjaśnić dziecku określenia – torba ekologiczna. Zwrócić uwagę na pytania: Dlaczego robiąc zakupy powinniśmy używać torby ekologicznej? Plastikowe torby są szkodliwe - rozkładają się średnio 400 lat, stanowią znaczną część śmieci na wysypiskach.
5. Wykonanie „małej torby” ekologicznej z papieru. Ozdabianie jej.