12 kwietnia 2021 08:03 | Aktualności
Temat kompleksowy: Zwierzęta naszych pól i lasów
Temat dnia: Gdzie mieszkają zwierzęta?
Cele:
1. Ćwiczenia logopedyczne usprawniające język, wargi i żuchwę.
Potrzebne przedmioty: lusterko.
Jedziemy do lasu – język płasko ułożony dzieci przyklejają do podniebienia, naśladując kląskanie konika. Jednocześnie zmieniają ułożenie warg: raz wargi są rozciągnięte, a raz ułożone w dzióbek.
Dzięcioł – dzieci, przy szeroko otwartej jamie ustnej, czubkiem języka uderzają o podniebienie, naśladując stukanie dzięcioła w drzewo.
Droga i dróżka – dzieci szeroko rozkładają język – to szeroka droga, która robi się coraz węższa – wąski język unoszą do góry.
Muchomor – dzieci dotykają czubkiem języka do podniebienia – rysują na nim czubkiem języka białe kropki, jakie ma muchomor.
Wiewiórka – dzieci czubkiem języka wędrują, przy szeroko otwartych ustach, raz za górne zęby, a raz za dolne.
Myszka – dzieci wypychają czubkiem języka raz prawy, a raz lewy policzek, naśladując myszkę, która chowa się w norce.
Zapachy lasu – dzieci nabierają powietrze nosem, a wypuszczają ustami, wąchając, jak pięknie pachnie w lesie.
2. Słuchanie opowiadania E. Stadtmüller Zoo.
Na samą myśl o wyprawie z dziadkami do zoo Olek tupał z niecierpliwości, a Ada podskakiwała jak mała piłeczka.
– Słoń, sarna, żółw, żyrafa… – takie są niepodobne do siebie, a wszystkie nazywamy zwierzętami – dziwił się Olek, gdy stali w kolejce po bilety.
– Bo zwierzęta to bardzo duża rodzina – uśmiechnął się dziadzio. – Zoolodzy, czyli naukowcy badający ich życie, podzielili ją na: ptaki, ssaki, gady, płazy…
– A ty najbardziej lubisz ptaszki, prawda? – zaszczebiotała Ada.
– Oczywiście – potwierdził dziadzio.
– To kupisz mi zagadki o ptaszkach?
– A gdzie je wypatrzyłaś?
– W kiosku, przed wejściem do zoo.
– W takim razie idź z babcią i Olkiem po zagadki, a ja tu postoję – zdecydował dziadzio.
Nie zdążył nawet policzyć do trzech, a cała trójka była już z powrotem.
– Teraz, dziadziu, sprawdzimy, czy ty się znasz na ptaszkach – oznajmiła Ada, otwierając książeczkę.
– Wśród śniegów żyje, ptakiem się nazywa, fruwać nie umie, za to świetnie pływa – przeczytała babcia.
– Pingwin! – wyrwał się Olek.
– Brawo – uśmiechnął się dziadzio. – Faktycznie, skrzydełka pingwina przypominają płetwy, a on sam najchętniej zjada rybki.
– Na dodatek jest niezwykłym elegantem – dodała babcia – bo chodzi we fraku.
– W czym? – nie zrozumiała Ada.
– Frak to taki garnitur z ogonkami – wyjaśnił jej Olek. – Przyjdą do was prawdziwi muzycy na koncert, to sama zobaczysz.
– No to czytam następną zagadkę – rozochociła się babcia.
– Bardzo szybko biega, lecz nigdy ze strachu nie zdarzyło mu się schować głowy w piachu.
– Struś – wrzasnął Olek.
– Świetnie biega, to prawda – przytaknął dziadzio. – A na dodatek znosi wielkie jaja.
– To on też nie umie latać? – zdziwiła się Ada.
– Jest wiele ptaków, którym skrzydła służą do ozdoby.
– Trzecia zagadka jest o takim, co lata – oznajmiła babcia. – W czerwonych butach po łące człapie, uciekaj, żabko, bo cię złapie.
– Bocian! – wykrzyknęli Ada i Olek jednocześnie.
– A czy on naprawdę zjada żaby? – skrzywiła się Ada.
– I żaby, i myszy, i jaszczurki – zaczął wyliczać dziadzio, a babcia, widząc minę swej wnuczki, szybko odwróciła kartkę.
– Ma cienki dziobek, skrzydełek parę, kwiaty go karmią swym nektarem – przeczytała kolejną zagadkę.
Tym razem dzieciaki spojrzały po sobie zdumione.
– Może motylek? – wyraziła przypuszczenie Ada.
– Motylek nie ma dziobka, tylko trąbkę – szepnął jej do ucha Olek.
– Ptaszek, który żywi się nektarem kwiatów, to koliber – wyjaśnił wnukom dziadzio. – Jest maleńki i kolorowy jak motyl.
– Słucham… – pani z kasy przerwała dziadziowi opowieść.
– Dwa bilety dla seniorów i dwa dla dzieci – zamówiła szybko babcia i po chwili całe towarzystwo w doskonałych humorach
rozpoczęło zwiedzanie zoo.
• Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania.
− Dokąd wybrały się dzieci z dziadkiem i babcią?
− O jaką książkę poprosiła Ada dziadka?
− O jakich zwierzętach dzieci rozwiązywały zagadki?
3. Słuchanie wiersza J. Brzechwy Lis.
Rudy ojciec, rudy dziadek,
Rudy ogon – to mój spadek,
A ja jestem rudy lis.
Ruszaj stąd, bo będę gryzł.
• Słuchanie ciekawostek na temat lisa.
Lisy mieszkają w lesie, kopią sobie nory lub jamy. Budowa ich ciała jest podobna do budowy psa. Mają długi ogon, puszyste futro, 4 łapy, a na każdej łapie 4 palce. Charakteryzują się bardzo dobrym słuchem i dobrym węchem. Lisy są mięsożerne. Lubią jeść zające, kuropatwy, a czasem podbierają kury z kurników. Mają szpiczaste uszy, a ich pysk jest w połowie rudy, a w połowie biały.
• Dla chętnych : Leśne zwierzęta dla dzieci – bajka edukacyjna
https://www.youtube.com/watch?v=0NzmLjsO1YE