https://spsmiroslawiec.pl

16 czerwca 2020 20:08 | Aktualności

Muchomorki - "Wyścigi" - propozycje na dzień 17.06.2020r.

Temat kompleksowy: Projekt Sport

Temat dnia: Wyścigi

Cele:

- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania tekstu literackiego,

- zapoznanie z zasadą zdrowej rywalizacji (fair play) obowiązującą w sporcie,

- zachęcanie do godnego zachowania w sytuacjach zwycię­stwa i porażki,

- rozwijanie sprawności fizycznej.


1. Ćwiczenia słownikowe  Przedmiot, sportowiec, dyscyplina.

Dzieci tworzą rodziny wyrazów.

np.: rower – kolarz – kolarstwo,

wiosło – wioślarz – wioślarstwo,

narty – narciarz – narciarstwo.

Dziecko bawi się z rodzicem.


2. Słuchanie opowiadania P. Beręsewicza „Wyścigi”

Książka (s. 94–95)  dziecka.

W Dniu Sportu przed wyścigiem w workach Olek był pewny swego. Tymczasem niespodzianka!

Ola jak zając wyskoczyła mu zza pleców i pierwsza wpadła na metę. Zabrzmiały brawa, a Olek nadął się i burknął:

– Na pewno miała luźniejszy worek!

– Następnym razem stań do wyścigu ze ślimakiem – zaproponowała mama, ale Olek wzruszył ramionami.

– A co to za przyjemność wygrać ze ślimakiem? – prychnął.

– Przecież ze ślimakiem nie można przegrać!

– To znaczy, że przyjemność jest wtedy, kiedy można przegrać, tak? – spytała mama.

– W takim razie wypadałoby chyba umieć przegrywać, co?

– Jak to umieć przegrywać? – zdziwił się Olek.

– Po prostu: najpierw starać się wygrać, a jeśli się nie uda, pogratulować zwycięzcy i następnym razem starać się jeszcze bardziej.

– To trudne – zmartwił się Olek.

 Mama uśmiechnęła się czule.

– Wiem, synku – powiedziała.

Dziecko przygląda się ilustracjom w książce na stronach 94 i 95, odpowiada na pytania:

- Jak zachował się Olek po zakończeniu wyścigu?

- Co ty zrobiłbyś na miejscu Olka?

- Co poradziła Olkowi mama?

- Jak powinien zachować się Olek, kiedy przegrał?

- Czy Ty też denerwujesz się jeśli przegrywasz? Rodzic zachęca dziecko do godnego zachowania w sytuacjach zwycię­stwa i porażki.


3. Omówienie znaczenia słów fair play. Tworzenie sylwetek: prawdziwego sportowca i kibica.

Rodzic wypowiada słowa: „fair play”  i prosi dziecko, aby pomyślało i powiedziało, z czym kojarzą mu się te słowa. Kiedy dzieckoodpowie, R. zadaje kolejne pytania:

- Jak należy postępować, aby być dobrym sportowcem?

- Jak nazywa się ludzi zainteresowanych daną dyscypliną sportową i przychodzących np. na stadion, aby obejrzeć mecz?

- W jaki sposób powinien zachowywać się kibic?

R. uzupełnia wypowiedzi dzieci. Przekazuje ciekawostki. Zasada zdrowej rywalizacji sięga starożytnej Grecji. Fair play to (z języka angielskiego) zbiór zasad obowiązujących w grze lub walce sportowej, których przestrzeganie pozwala na uczciwe i szlachetne jej rozegranie.

Następnie R. pyta czy słyszeli kiedyś takie słowa jak  „FIFA”.  Krótko przybliża cele działania tej międzynarodowej organizacji piłkarskiej czuwającej nad przestrzeganiem przez drużyny przepisów gry w piłkę nożną.

R. wyjaśnia że, prawdziwego sportowca, a także kibica wyróżnia godne zachowanie – zarówno w sytuacji zwycięstwa, jaki i porażki. Następnie R. przybliża sylwetkę sportowca (Andrzeja Bachledy-Curusia), który wykazał się uczciwością i zgłosił sędziom, że nie zauważyli niezaliczonej przez niego bramki. Jego zachowanie zostało dostrzeżone i otrzymał on, jako pierwszy narciarz na świecie, nagrodę ,,Fair play” przyznawaną przez UNESCO.

https://skimagazyn.pl/wp-content/uploads/2013/10/miniatura29.jpg


4. Zabawa ruchowa z elementem rzutu – Celuj piłką, z wykorzystaniem papierowych kul.

Kosz, arkusz gazety dla  dziecka.

Dzieci z gazet formują kule. Swobodnie spacerują po pokoju, podrzucają je i chwytają. Na sygnał rzucają kulami w wyznaczony cel, po czym zbierają kule i zabawa się powtarza. Na koniec dziecko celują do kosza.

 

5. Ćwiczenie uruchamiające duże grupy mięśniowe – Rzut dyskiem.

Dzieci stoją w lekkim rozkroku. Na sygnał R. pochylają się w przód, nie uginając nóg w kolanach. Naśladują ruch podnoszenia dysku z podłogi. Biorą dysk w prawą rękę, wykonują głęboki zamach do tyłu i rzucają dyskiem do przodu. Starają się, aby rzut był jak najsilniejszy.


6. Zabawa ruchowa z elementem równowagi – Gimnastyka artystyczna.

Dzieci maszerują po dywanie w rytm dowolnej piosenki. Na przerwę w grze zatrzymują się w miejscu, przyjmując dowolną pozę w staniu na jednej nodze.