25 maja 2020 20:21 | Aktualności
Temat kompleksowy: Święto rodziców
Temat dnia: Kwiaty dla Mamy
Cele:
- zapoznanie z rolą matki w rodzinie,
- rozwijanie mowy,
- rozwijanie spostrzegawczości słuchowej i sprawności rachunkowej,
- rozwijanie sprawności ruchowej.
1. Kwiaty dla mamy – zajęcia językowo-matematyczne
Rozwiązanie zagadki.
Kto pogłaszcze i przytuli,
łzy ukoi, baśń opowie –
i kto kocha nas
nad życie?
No, kochani… Kto odpowie? (mama)
Pytamy: Czy łatwo jest być mamą? Dlaczego mama jest taka ważna dla dzieci? Następnie zachęcamy dzieci do dłuższych wypowiedzi,. dzieci opisują wygląd swoich mam; mówią, jakie zawody wykonują, czym się zajmują w domu itd. Przypomnienie dzieciom, że to dzisiaj jest Dzień Matki.
- Tworzenie zdrobnień.
Dzieci wymieniają zdrobnienia od słowa mama, np.: mamusia, mateńka, mamulka.
- Poszukiwanie określeń przymiotnikowych.
Pytamy: Jaka jest mama? Dzieci opisują mamy za pomocą określeń przymiotnikowych, np.: czuła, troskliwa, cierpliwa, serdeczna.
- Układanie zdań.
Rodzic prosi, aby dzieci ułożyły zdania, w których znajdzie się słowo mama.
- Dzielenie zdań (wypowiedzeń) na słowa.
Rodzic podaje kilka powiedzeń i przysłów dotyczących matki i omawia z dziećmi ich znaczenie. Następnie dzieci, klaszcząc, wyodrębniają słowa w zdaniach (wypowiedzeniach) i je liczą.
Dla każdej matki miłe jej dziatki. (Rodzic wyjaśnia znaczenie słowa dziatki).
U swej matki każdy gładki.
Dobre dziatki to skarb matki.
- Ćwiczenia intonacyjne.
Rodzic prosi dzieci, aby wypowiedziały wcześniej wymienione przysłowia z różną intonacją, np. cicho, głośno, z radością, ze smutkiem, wolno, szybko.
- Nauka drugiej zwrotki piosenki Wujka Ogórka - Mama Tata
2. Ćwiczenia matematyczne.
Rodzic pokazuje dziecku obraz Johna Lesliego Brecka Ogród w Giverny.
https://images.fineartamerica.com/images-medium-large-
5/garden-at-giverny-john-leslie-breck.jpg
Przekazuje dziecku informacje na temat autora i tytułu dzieła. Prosi dziecko o opisanie obrazu. Zwraca uwagę na kwiaty przedstawione na pierwszym planie. Prosi dziecko o opisanie kwiatów, podanie ich nazw i kolorów.
Następnie Rodzic proponuje zabawę kwiatami i wraz z dzieckiem (lub samodzielnie) wycina różne rodzaje kwiatów (kolory, rozmiary, gatunek), następnie dziecko sortuje kwiaty wg wielkości, koloru lub gatunku (pełna dowolność) oraz liczy ile jest kwiatów w każdej grupie.
3. Praca plastyczna Kwiaty dla Mamy.
Zamieszczamy dwie propozycje, które można wykorzystać do przygotowania laurki dla Mamy z okazji święta.
https://kolorowy-swiatdzieci.blogspot.com/2017/05/kwiaty-dla-mamy-i-taty.html
https://lecibocian.pl/kreatywnie-z-dzieckiem-14-wiosenne-kwiatki-wycinanki/
4. Czworakowanie Zajączki skaczą po łące.
Dziecko naśladuje skoki zajączków (musi oprzeć całe dłonie przed sobą na ziemi i podciągnąć nogi do rąk). Skoki te należy przeplatać chwilami odpoczynku, np. w siadzie skrzyżnym – zajączek nasłuchuje.
Karty Pracy str. 44,45.