20 maja 2020 21:13 | Aktualności
Temat kompleksowy: Zdrowe zęby mamy – marchewkę zajadamy
Temat dnia: Zabawy z liczeniem
Cele:
- rozwijanie umiejętności przeliczania, porównywania oraz dodawania i odejmowania w zakresie 10
- utrwalanie zasad higieny jamy ustnej
- rozwijanie sprawności manualnej
1.„Jama ustna” – zabawa matematyczna.
Do zabawy można wykorzystać szablony zębów z załącznika.
Propozycje zabaw:
- Ćwiczenia w przeliczaniu zębów – porównywanie liczebności zbiorów z wykorzystaniem znaków matematycznych: <, >.
Układamy po lewej stronie, np. 8 zębów, a po prawej 6 zębów. Zadaniem dziecka jest powiedzieć, gdzie jest więcej, a gdzie mniej zębów i postawić między nimi odpowiedni znak >. Zadajemy dziecku inne przykłady.
- Ćwiczenia w dodawaniu i odejmowaniu w zakresie 10 z wykorzystaniem znaków matematycznych:
+, -, =.
Dziecko układa szablony zębów do podanej przez rodzica treści zadania. Na przykład:
Kacperek miał 7 zębów, urosły mu jeszcze 2 zęby. Ile ma razem zębów?
Dziecko przelicza liczmany-zęby. Podaje wynik i układa/zapisuje działanie:
7 + 2 = 9
Kacperek miał 10 zębów, wypadły mu 4 zęby. Ile zębów mu zostało?
Dziecko układa odpowiednią liczbę zębów, następnie odsuwa tyle zębów ile wskazuje treść zadania. Podaje wynik i układa/zapisuje działanie: 10 – 4 = 6
2.Zagadki
Na półeczce w twej łazience
obok mydła oraz gąbki
czeka, kiedy myjesz ręce, aby umyć twoje ząbki. (szczoteczka do zębów)
Ono wisi w toalecie i fryzjerskim gabinecie
to w nim, gdy ochotę masz,
możesz ujrzeć własna twarz. (lustro)
Spójrz do lustra, uśmiech proszę!
Pokaż co tam w buzi nosisz?
Dwa szeregi kostek białych
tworzą uśmiech doskonały. (zęby)
Schowała się w tubie
- używać ją lubię,
a i mała szczotka
chętnie się z nią spotka. (pasta do zębów)
3. „Zdrowe zęby mamy, bo o nie dbamy”- rytmizowanie tekstu.
Dziecko powtarza zdanie razem z rodzicem: „Zdrowe zęby mamy, bo o nie dbamy”.
Powtarza zdanie cicho i głośno. Powtarza zdanie wyklaskując rytm, tupiąc, wystukując rytm na plecach rodzica/podłodze.
4.Ćwiczenie spostrzegawczości - „Policz zęby”. (załącznik)
Zamaluj pola kolorowanki zostawiając figury przypominające kształty zębów i policz je.