https://spsmiroslawiec.pl

17 maja 2020 20:46 | Aktualności

Biedronki - "Mieszkańcy łąki" - propozycje na dzień 18.05.2020r.

Temat kompleksowy: Łąka w maju

Temat dnia: Mieszkańcy łąki

Cele:

• wzbogacanie wiadomości na temat zwierząt żyjących na łące,

• rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,

• rozwijanie sprawności manualnej.

 

Oglądanie zdjęć, książek z obrazkami łąki i jej mieszkańców.

Dziecko wspólnie z R. ogląda zdjęcia przedstawiające łąkę i jej mieszkańców. R.czyta teksty związane z tematem. Dziecko nazywa  mieszkańców łąki.

 

• Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej,, Łąka’’ - Książka (s. 68–69) .  

Czytając opowiadanie, R prezentuje ilustracje do niego.


Był piękny majowy dzień i przedszkolaki wybrały się na spacer. Chłopcy bardzo chcieli iść na boisko, żeby popatrzeć, jak trenują piłkarze, ale pani powiedziała, że na łące dzieje się o wiele więcej ciekawych rzeczy.

– Przecież łąka to tylko trawa, nic więcej tam nie ma – zmartwił się Tomek.

– Na pewno są ptaki. Dziadek mi o nich opowiadał – odezwał się Olek.

– Może nawet będzie jakieś gniazdko. – A w gniazdku jajeczka – dodała Ada.

– Postaramy się policzyć na palcach wszystkich mieszkańców łąki. Dobrze? – zaproponowała pani. Dzieci chętnie się zgodziły i zaczęła się wspaniała zabawa. – Konik polny! – zauważyła Kasia. – Ale wysoko skacze!

– A ja widzę biedronki – Małgosia położyła jedną z nich na rączce, a dzieci podeszły bliżej.

– Jaki kolor ma biedronka? – spytała pani. – Czerwony. – I ma czarne kropeczki.

– A ja widziałem kopter! – krzyknął mały Jaś.

– Co to jest kopter? – zdziwił się Olek.

– Może chodzi o helikopter? – zapytała z uśmiechem pani.

– Chyba wiem, co widziałeś. To z pewnością była ważka. Ważki mają dużą głowę, podłużny tułów i skrzydełka podobne do śmigła.

– O! Lecą następne! – zawołał Piotruś. – Proszę pani, a tu są dziury!

Wszyscy podeszli bliżej, żeby je zobaczyć. W ziemi znajdowały się głębokie tunele.

– Ciekawe, kto w nich mieszka. Jak myślicie?

– Pająk – powiedziała Zosia.

– A ja myślę, że smok.

Pani wyjaśniła przedszkolakom, że w takich norkach mieszkają myszki nornice i poprosiła dzieci, żeby nie wkładały tam patyków ani nie wrzucały kamieni. – To jest domek myszki, więc nie wolno zakłócać jej spokoju – powiedziała.

Dzieci zauważyły też kilka kopców kreta, większych niż babki z piasku.

Cała łąka tętniła życiem, aż zabrakło paluszków do liczenia pszczółek, trzmieli, kosmatych bąków, skowronków i motyli.

Dzieci zrozumiały, że w maju cała przyroda rozkwita, a na łąkach rosną stokrotki, chabry, maki i wiele innych pachnących kwiatków.

Po powrocie do przedszkola dzieci nauczyły się nowej piosenki:

"Motylek"

Usiadł w maju na kwiatku motylek.

Tupnął nóżką, a z kwiatka spadł pyłek.

Machnął łapką i z kwiatka spadł płatek.

Ach, nabroił ten motyl gagatek!

Teraz fruwa i leczy rabatki.

I udaje, że skrzydła to płatki.

Chciała zerwać kwiatuszek Agatka.

Teraz wącha motylka, nie kwiatka!

 

• Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.

 R. zadaje pytania:

− Dokąd dzieci wybrały się na spacer?

− Wymieńcie zwierzęta, które dzieci widziały na łące?

− Jakie zwierzątka kopią kopce na łące?

− Gdzie mieszkają myszy polne?

− O czym była piosenka, której nauczyły się dzieci?

 

Ćwiczenia słuchowe Poznajemy mieszkańców łąkiObrazki przedstawiające mieszkańców łąki.

R. podaje nazwy mieszkańców łąki (pszczoła, motyl, trzmiel, bąk, konik polny, biedronka, mysz, kret, skowronek) i pokazuje ich obrazki , opisując dokładnie ich wygląd.

Następnie R. prosi  dziecko, aby pomyślało o jakimś zwierzęciu mieszkającym na łące i opowiedziało o nim, bez podawania jego nazwy. Rodzic  odgaduje, o jakie zwierzę chodzi.

R. dzieli nazwy mieszkańców łąki na sylaby, a dzieci po podaniu całej nazwy, wskazują je na odpowiednich obrazkach.


• Rozwiązywanie zagadki B. Szelągowskiej Tęcza.

R. recytuje zagadkę i prosi dzieci o podanie rozwiązania.


Lśni na niebie w dni deszczowe,                                        

gdy słońce zaświeci.

Kolorowa, w łuk wygięta.

Wiedzą o tym dzieci. (tęcza)

 

 Maria Konopnicka - Tęcza - wiersz - bajka - YouTube

 • Poznawanie nazw kolorów tęczy.

Obrazek tęczy. R. prezentuje obrazek tęczy.

Dziecko kolejno nazywa kolory, jakie ją tworzą, dzieci liczą, ile jest kolorów tęczy. R. pyta dziecko, czy wie, kiedy na niebie pojawia się tęcza. Tłumaczy, że aby tęcza mogła być widoczna, są potrzebne słońce i deszcz.

 

 • Wspólna praca plastyczna Tęcza nad łąką.

arkusz papieru, farby, widelce jednorazowe, okładki z bloku technicznego.

Dzieci mają za zadanie namalować łąkę bez używania pędzli. Wykonują trawę, mocząc krawędź z bloku technicznego w zielonej farbie i odbijając ją na dużym arkuszu papieru. Malują kwiaty, odbijając główkę widelca umoczonego w farbie, i domalowują palcem łodygę i liście. Również palcami malują siedmiokolorową tęczę  Na koniec malują motyle fruwające nad łąką, odbijając obie dłonie umoczone w farbie tego samego koloru. Domalowują palcami słońce i odbijają dłonie umoczone w białej farbie jako chmury. R. instruuje dzieci, co i jak malować.

Uproszczona wersja pracy - z wykorzystaniem pędzla namalować ,,Wiosenną łąkę z tęczą’’ .


Karta pracy, cz. 2, nr 44


Dla ciekawych do obejrzenia: Cykl rozwojowy motyla ,,Cud narodzin’’

https://www.youtube.com/watch?v=3HvR0aETxOA