https://spsmiroslawiec.pl

14 maja 2020 22:03 | Aktualności

Muchomorki - "Kolory wiosny" - propozycje na dzień 15.05.2020r.

Temat kompleksowy: Łąka w maju
Temat dnia: Kolory wiosny

Cele:
-wzbogacanie wiadomości na temat zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla wiosny,
- zachęcanie do samodzielnych doświadczeń i wyciągania wniosków,
- rozwijanie sprawności manualnej.


1. Kolorowy most – zabawy badawcze inspirowane wierszem I. R. Salach Tęcza.
Słuchanie wiersza I. R. Salach Tęcza.
Farby w kolorach: czerwonym, niebieskim, żółtym, pomarańczowym, fioletowym, zielonym, granatowym.
Rodzic podczas recytowania wiersza, podnosi odpowiednie pudełko z farbą.

Tęcza ma siedem kolorów,
kolorów siedem ma.
Wymienił je Karolek,
wymienię je i ja.
Kolor fioletowy
pierwszy przyszedł mi do głowy.
Granatowy kolor ciemny
dla oka jest przyjemny.
Za nim będzie błękit
jak błękitne niebo.
Potem zieleń traw.
Nie pytaj mnie, dlaczego.
Barwa żółta jak słoneczko
i pomarańczowa,
na końcu czerwona –
i tęcza gotowa.

• Rozmowa na temat wiersza.
Pytamy: Ile kolorów ma tęcza? Jakie kolory występują w tęczy? Obok jakiego koloru znajduje się np. kolor pomarańczowy? Pyta również o położenie innych kolorów.
• Wyjaśnienie zjawiska powstawania tęczy.
https://www.youtube.com/watch?v=X5OTGXAk7yU&vl=pl
Po obejrzeniu filmiku, pytamy: Co to jest tęcza? Jak powstaje tęcza? Jaki kształt ma tęcza? Uzupełniamy wypowiedzi dzieci.
Tęcza to zjawisko optyczne i meteorologiczne. Powstaje na niebie wtedy, kiedy pada deszcz
i świeci słońce. Dzieje się tak dlatego, że promienie słońca, kierując się w stronę ziemi, napotykają na swo¬jej drodze krople wody. Przechodzą przez nie, w wyniku czego białe światło słoneczne zmienia się w wielobarwne widmo. Tworzy na niebie kolorowy most.


2. Wykonanie doświadczenia Tęcza na talerzu.
Talerz, cukierki Skittles, woda.
https://www.youtube.com/watch?v=SfVVFCAmSmY


3. Praca plastyczna Tęcza (załącznik)
Wypełnij białe pola tęczy kuleczkami bibuły, plasteliną bądź umocz paluszki w farbie i pokoloruj paluszkami. Możesz obok tęczy narysować słońce oraz padający deszcz.


Karty Pracy cz.5 str. 40,41.

Załączniki:

tecza.docx [363.53 KB]