https://spsmiroslawiec.pl

10 maja 2020 20:39 | Aktualności

Deszczowe Kropelki - "Zdrowe ząbki i piękny uśmiech" - propozycje na dzień 11.05.2020r.

Temat kompleksowy: Zdrowe zęby mamy – marchewkę zajadamy

Temat dnia: Zdrowe ząbki i piękny uśmiech

Cele:

- kształtowanie właściwych nawyków higienicznych w zakresie zdrowia jamy ustnej dzieci

- zachęcanie do prowadzenia obserwacji oraz wyciągania wniosków z prowadzonych doświadczeń

- rozwijanie logicznego myślenia

 

1.Słuchanie bajki o Karolku, który nie chciał myć zębów.

 

„Bajka o Karolku, który nie chciał myć zębów”

 

         Za siedmioma górami, za siedmioma morzami żył sobie Karolek. Był grzecznym i miłym chłopcem. Najbardziej lubił robić modele latawców ale nie cierpiał myć zębów. Uważał, że jest to bardzo nudne
i niepotrzebne. Mówił, że zęby są przecież schowane w buzi i nie widać czy są brudne, czy czyste. Kiedy mamusia mówiła mu, żeby mył zęby, szedł do łazienki i udawał, że je myje.

         Pewnego razu Karolek postanowił wypróbować swoje latawce. Umówił się w piątek z kolegami, że pójdą w sobotę na łąkę zobaczyć jak latają. Wieczorem przygotował latawce i poszedł spać…

Wiał silny wiatr. Latawce puszczane przez kolegów latały wysoko. Największy latawiec Karola latał najwyżej. Nagle zawiało mocniej. Silny wiatr mocno szarpnął latawcem Karola. Chłopiec ze wszystkich sił trzymał linkę latawca. Nie chciał, żeby wiatr mu go porwał. Wiatr zaczął unosić Karolka razem
z latawcem coraz wyżej i wyżej. Polecieli ponad chmury. I wtedy Karol zobaczył, że wokół niego latają jakieś śmieszne elfy w niebieskich ubrankach. Zdziwił się, bo elfiki miały na ubrankach namalowane srebrne ząbki. Elfy otoczyły Karola i polecieli razem do wielkiego pałacu. Karolek zapytał – gdzie ja jestem? W Krainie Zdrowego Ząbka – odpowiedziały elfy. Zaprowadziły go do wielkiej sali z ogromnym zegarem i lustrami. Na białym tronie, który wyglądał jak wielki ząb siedział siwy staruszek. Elfy mu się pokłoniły. Kto to? - zapytał Karol. To Król Czas – odpowiedziały elfy. Pokłoń mu się nisko. Król Czas zaklaskał w dłonie. Pojawiła się piękna wróżka. Miała ładną, niebieską sukienkę, na której pełno było białych, błyszczących ząbków. Chyba to Wróżka-Zębuszka pomyślał Karol. Wróżka wzięła Karola za rękę i postawiła przed wielkim lustrem. Uśmiechnij się mocno - powiedziała wróżka. Karol zrobił co mu kazała. Król Czas kiwnął głową i wróżka przesunęła wskazówki zegara o 15 minut. Karol popatrzył
w lustro. Zauważył, że jego zęby zrobiły się żółte, a na niektórych są szare plamy. Zębuszka przesunęła wskazówki zegara o następne 15 minut. Na zębach Karola były już czarne plamy. Wróżka przesunęła wskazówki o następne 15 min. Karol zobaczył, że dużo zębów już nie ma. Na tych, które zostały pełno było czarnych plam. Wystraszony patrzył w lustro. Wróżka-Zębuszka przesunęła wskazówki o ostatnie 15 minut. Karol był przerażony. Zobaczył, że nie ma ani jednego zęba. Nieeeee! - krzyknął głośno. Zakrył rękami usta.

            Nagle zobaczył, że wokół jest ciemno a on siedzi we własnym łóżku. Ooo! jak dobrze! - powiedział do siebie Karol. To tylko sen! Zerwał się z łóżka, popędził do łazienki i długo, długo szorował zęby. Od tej pory szczotkował zęby codziennie i bardzo dokładnie.

 

Rozmowa na temat opowiadania:

- Czego nie lubił robić Karolek?

- Dokąd porwał Karolka silny wiatr?

- Kto mieszkał w Krainie Zdrowego Ząbka?

- Co zrobiła Wróżka – Zębuszka?

- Co zobaczył Karolek?

- Co zrozumiał Karolek?

- A czy Wy pamiętacie o myciu zębów?

- Dlaczego mycie zębów jest takie ważne?

 

Pamiętaj!

Myj zęby przez 3 minuty 2 razy dziennie każdego dnia.

Rymowane zaklęcie:
Pomidor, pomidor, dwa kalafiory, myję zęby ranki i wieczory.
Pomidor, pomidor, duży rydz, zęby codziennie trzeba myć.
Pomidor, pomidor, trzy koguty, myję zęby 3 minuty.
Pomidor, pomidor, chwila wysiłku, myję zęby 15 minut po posiłku.

2.Przybory do higieny jamy ustnej.
Podziel nazwy obrazków na sylaby: pa-sta, szczo-te-czka, ku-bek i głoski: p-a-s-t-a, sz-cz-o-t-e-cz-k-a, k-u-b-e-k. Policz ile jest w każdym wyrazie sylab i głosek.

Tubka pasta do zębów ilustracja wektor. Ilustracja złożonej z ...Best Toothbrush Clipart #24397 - Clipartion.comKubeczek do płukania zębów i do picia Koala - kubek - Sklep Bobomio.pl

 

3.Zabawa badawcza – Fluorek.
- Wymieńcie przybory, których używacie do higieny jamy ustnej? Dzieci opowiadają o swoich przyborach do szczotkowania zębów, wymieniają nazwy i smaki ulubionych past do zębów.
- Czy wiecie, co powinna zawierać każda pasta do zębów? Rodzic zapoznaje dzieci z ważnym składnikiem pasty, jakim jest fluor.
Abyście lepiej zrozumiały, jak ważną rolę odgrywa fluor w paście do zębów, możecie wykonać w domu doświadczenie z jajkiem.

Potrzebne są: jajko, pasta do zębów, ołówek, pojemnik, folia, ocet.

Pastę z fluorem wyciskamy do pojemnika, do którego wkładamy jajko tak, aby pasta stykała się tylko z połową jajka. Drugą połowę jajka zaznaczamy ołówkiem. Zakrywamy pojemnik szczelnie folią i pozostawiamy na 4 dni. Po upływie tego czasu wyciągamy jajko i myjemy je dokładnie pod wodą. Pozostawiamy jajko na noc, aby wyschło. Następnego dnia nalewamy do naczynia taką ilość octu, aby pokrył on całkowicie włożone tam jajko i pozostawiamy na kilkanaście godzin. Potem wyciągamy jajko i sprawdzamy palcem czy połowa jajka, która była oznaczona ołówkiem zmiękła. Delikatnie myjemy jajko pod wodą. Dzieci biorą jajko do ręki i wyciągają wnioski z doświadczenia. Same dochodzą do wniosku, że skorupka jajka po stronie, która była posmarowana pastą do zębów jest twarda a ta druga część, która była niezabezpieczona jest miękka.

Zachęcam chętne dzieci do przesyłania zdjęć Waszego eksperymentu.

4.Co się nie przyda?
Wykreśl przedmioty, które nie służą do higieny jamy ustnej. Pokoloruj rysunki.  (załącznik)


5.Propozycja do obejrzenia: Przyjaciele na tropie zdrowych zębów.

https://www.youtube.com/watch?v=HQr_sZXZaEo

Załączniki:

zalacznik__co_sie_nie_przyda.docx [519.33 KB]