07 maja 2020 21:23 | Aktualności
Temat kompleksowy: Moja ojczyzna
Temat dnia: Polskie symbole narodowe
Cele:
1. Zabawa dydaktyczna „Jak się nazywasz?”
Rodzic prosi dziecko, aby się przedstawiło (może także podać swój adres zamieszkania). Mówi, dlaczego warto to wiedzieć i kiedy takich informacji nie należy podawać (np. nieznajomemu).
2. Ćwiczenia słuchowe „Dzielimy na sylaby”
Rodzic wypowiada sylabami słowa związane z Polską (np.: fla-ga, Wis-ła), zadaniem dziecka jest podanie całej nazwy usłyszanego słowa.
3. Słuchanie wiersza E. Stadmüller „Kim jesteś?”
– Czy wiesz, kim jesteś?
– To oczywiste!
– Co jest Ci bliskie?
– Znaki ojczyste.
Ojczyste barwy
– biało-czerwone,
ojczyste godło
– orzeł w koronie.
Ojczyste w hymnie
Mazurka dźwięki,
no i stolica –
miasto Syrenki.
I jeszcze Wisła,
co sobie płynie
raz po wyżynie,
raz po równinie,
i mija miasta
prześliczne takie.
Już wiesz, kim jesteś?
– Jestem Polakiem.
• Rozmowa na podstawie wiersza.
– O jakich znakach ojczystych jest mowa w wierszu?
– Jakie są nasze barwy narodowe?
– Jak wygląda nasze godło?
– Jaka się nazywa najdłuższa rzeka w Polsce?
– Kim jesteśmy, jeśli mieszkamy w Polsce?
4. Oglądanie flagi i godła Polski
Rodzic prezentuje dziecku godło i flagę Polski (w internecie), przypomina także ich nazwy. Prosi, aby dziecko opisało ich wygląd i powiedziało, gdzie można zobaczyć symbole narodowe.
5. Słuchanie hymnu narodowego.
https://www.youtube.com/watch?v=XkSjts5vf-s
Rodzic przypomina, że podczas słuchania i śpiewania hymnu należy zachować powagę, ponieważ jest to nasz symbol narodowy. Rodzic włącza nagranie hymnu – dziecko słucha, stojąc prosto. Po wysłuchaniu nagrania rodzic wyjaśnia, w jakich sytuacjach możemy usłyszeć hymn narodowy.
6. Zabawa w kończenie zdań.
Rodzic wypowiada kolejne zdania, a dziecko je kończy.
- Kraj, w którym mieszkam, to...
- Godło Polski przedstawia...
- Flaga Polski ma dwa kolory: ...
- Gdy słyszymy hymn, musimy...
- Nasze symbole narodowe to...