03 maja 2020 17:45 | Aktualności
Temat kompleksowy: Moja miejscowość, mój region
Temat dnia: Małe miasteczko
Cele:
• rozwijanie mowy
• wskazywanie różnic między miastem a wsią
• obserwowanie zmian, jakie zaszły w najbliższej okolicy
• poznawanie nazw pobliskich ulic
• Oglądanie dostępnych w domu obrazków, widokówek, zdjęć, folderów przedstawiających miejscowość, w której mieszkają dzieci.
Dzieci rozpoznają miejsca. Dzielą nazwę miejscowości na sylaby (Mi-ro-sła-wiec) i głoski (M-i-r-o-s-ł-a-w-i-e-c). Dzieci układają zdania z nazwą miejscowości, w której mieszkają.
Zachęcam do skorzystania z wirtualnego spaceru po naszej okolicy:
http://zwiedzajkraj.pl/miroslawiec
• Słuchanie piosenki Najpiękniejsze miejsce świata (sł. i muz. Krystyna Gowik) – nauka refrenu piosenki.
https://www.youtube.com/watch?v=31iMeePXKM8
1.Są na całym świecie tysiące miasteczek
i są też wioseczki jak z bajeczki.
Tutaj bloki różne, biurowce, wieżowce,
tam domki, łąki, pola, rzeczki.
Ref. A ja mieszkam właśnie tu, tutaj tulę się do snu.
Tutaj swoje mam radości i troski.
Każde drzewo tutaj znam, każdą drogę tu i tam.
To jest mój kawałek Polski. /X2
Najpiękniejsze miejsce świata, w prawo, w lewo, w tył i w przód!
Taki to mój mały cud! /X2
2. Słychać tu tramwaje i gwar na chodnikach.
Gdzieś indziej, jak gdaczą sobie kurki.
W jednym miejscu śmiechy, a w drugim muzyka,
a w trzecim cicho płyną chmurki.
Ref.: A ja mieszkam…
3. Ktoś pokochał morze lub dom nad jeziorem.
Ktoś góry, gdzie czystej wody zdroje.
Ktoś pokochał ciszę i gwiazdy wieczorem.
Ja także kocham miejsce swoje.
Ref.: A ja mieszkam…
• Rozmowa na temat piosenki:
− O jakim miejscu jest piosenka?
− Jakie ono jest?
− Co to znaczy, że mamy „swój kawałek Polski”?
• Słuchanie wiersza Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby Małe miasteczko.
W małym miasteczku nie ma wieżowców,
schodów ruchomych ni zoo,
lecz drzew tu więcej, kwiatów i ptaków,
które śpiewają wesoło.
Dokoła rynku stoi rząd domów
w siedmiu kolorach tęczy;
ruch jest nieduży, spokojnie, miło,
czasami pszczoła zabrzęczy.
Czyste powietrze pachnie zielenią,
na niebie świeci słoneczko,
wszędzie jest blisko, ludzie się znają,
dbają o swoje miasteczko.
• Rozmowa na temat wiersza:
− Jak wygląda małe miasteczko?
− Jakie są plusy mieszkania w małym miasteczku?
• Wskazywanie różnic między miasteczkiem (wsią), a dużym miastem.
Dzieci podają określenia, samodzielnie lub z pomocą rodzica, np.: spokojnie, dużo zieleni, nie ma smogu, mało hałasu…(małe miasto/wioska); dużo hałasu, smog, pojazdy, dużo osób… (duże miasto).
• Spacer po swojej miejscowości, osiedlu.
Podczas spaceru z rodzicami po swojej miejscowości:
− zwróć uwagę na budownictwo jedno- i wielorodzinne,
− poznawaj nazwy mijanych ulic,
− przestrzegaj zasad bezpieczeństwa i przepisów ruchu drogowego.
KARTY PRACY, cz. 4/20.