26 kwietnia 2020 23:47 | Aktualności
Temat kompleksowy: Moja Ojczyzna
Temat dnia: Zakochany w syrenie
Cele:
• rozwijanie mowy
• poznawanie historii powstania Warszawy
• rozwijanie sprawności manualnej
• rozwijanie sprawności fizycznej
1. Oglądanie dostępnych w domu widokówek, książek, albumów o Warszawie ze szczególnym zwróceniem uwagi na charakterystyczne miejsca stolicy, m.in.: Stare Miasto, Zamek Królewski, Pałac Kultury i Nauki, Łazienki Królewskie.
2.Słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej „Zakochany w Syrenie”.
Obejrzyjcie wspólnie z rodzicami mapę Polski. Zwróćcie uwagę na występujące na niej różne kolory (zielony – lasy; niebieski – rzeki, jeziora, morze; czerwony – góry). Odszukajcie z pomocą rodziców Wisłę, Bałtyk i Warszawę i poproście mamę, tatę o wskazanie miejscowości, w której mieszkacie. A może sami potraficie to zrobić?
• Słuchanie opowiadania. Książka (s. 72–73)
Ada wróciła z tatą z przedszkola i od razu zaczęła opowiadać o wydarzeniach dnia. 
 − Dzisiaj rysowaliśmy Syrenkę – powiedziała. 
 − Taki stary samochód? – zdziwił się Olek, który wiedział wszystko o dawnych modelach samochodów takich jak trabant, syrenka i warszawa. 
 − Sarenkę? – zapytała mama, która w tym czasie miksowała truskawki i nie dosłyszała głosu córeczki. − Ojejku, nikt mnie nie rozumie – westchnęła Ada i rozwinęła swój rysunek. 
 − Syrenka warszawska! Kobieta z ogonem ryby i z tarczą − zawołał Olek. − Znam ten pomnik, bo byliśmy tam z klasą. 
 − Jeśli chcesz, to opowiem ci legendę o tym pomniku i o powstaniu Warszawy − zaproponowała Ada. − Chcę. 
 Ada wyjęła jedną ze swoich małych lalek i owinęła jej nogi wstążką, tak, żeby przypominała ogon ryby. Zaczęła opowiadać:
 − W pewnej wiosce żyła sobie piękna syrena, która nie była zwykłą dziewczyną, bo zamiast nóg miała płetwę. Mieszkała w rzece Wiśle. Czasami wychodziła na brzeg, żeby rozczesać włosy… − Ada udawała, że rozczesuje lalce blond czuprynę. – Syrenka pięknie śpiewała i czarowała swoim głosem rybaków. Ada odszukała drugą lalkę, której kiedyś obcięła włosy, podała ją Olkowi i powiedziała: 
 − To będzie rybak. Ma na imię Wars. 
 − Ja mam go udawać? 
 − Tak. 
 − I co mam robić? – zapytał Olek. 
 − Masz być zakochany – wyjaśniła Ada. 
 − Ja? 
 – Tak! Wars zakochał się w syrenie i uratował ją przed innymi rybakami. Oni zarzucili na nią sieci, bo chcieli ją zanieść królowi, żeby dostać dużo pieniędzy. Zatkali sobie uszy, żeby nie słyszeć jej śpiewu. 
 − A co by się stało, gdyby usłyszeli? 
 − Ten, kto ją usłyszał, wchodził do rzeki i już nigdy nie wracał. Zwykli ludzie nie mogą żyć pod wodą. 
 − Wiem. Ludzie mają płuca, a ryby skrzela. Dzięki temu ryby mieszkają pod wodą. I ta twoja syrena też. 
 Ada przyniosła z kuchni pustą siatkę po cebuli, która przypominała sieć i wrzuciła do niej swoją lalkę. − Uratuj mnie, piękny rybaku, a zaśpiewam ci najpiękniejszą pieśń na świecie! – powiedziała. 
 − Nie śpiewaj mi, bo wpadnę do Wisły i nie wrócę! Zatkałem sobie uszy – powiedział Olek. 
 − Ojej! Już dawno wyjąłeś sobie zatyczki z uszu i dlatego jesteś zakochany. Taka jest legenda, a my się tylko bawimy. Ratuj syrenę! 
 − Zakradnę się nocą, kiedy inni rybacy będą spali i rozetnę sieci. Będziesz mogła wrócić do Wisły. 
 − Pospiesz się, bo nie mogę żyć długo bez wody! – pisnęła Ada. 
 Olek wyplątał syrenę z cebulowej sieci i powiedział: 
 − Jesteś wolna. Możesz wracać do domu. 
 − Dziękuję ci, dzielny rybaku? Jak masz na imię? − Olek. 
 − Przecież się bawimy! – przypomniała Ada. 
 − No dobrze… mam na imię Wars. A ty, jak masz na imię, piękna panno? 
 − Jestem Sawa. Widziałam cię wiele razy na brzegu rzeki. 
 − Przychodziłem tu łowić ryby, ale zawsze czekałem na ciebie. Jesteś taka piękna. 
 − Och! Rybacy tu biegną! Zobaczyli, że mnie uwolniłeś! Nie wyjdę już na brzeg Wisły, chyba, że waszej wiosce będzie groziło wielkie niebezpieczeństwo. Wtedy was obronię! Żegnajcie! 
 − Żegnaj! – powiedział Olek. 
 − Przecież ty masz iść ze mną, bo mnie kochasz – przypomniała Ada. 
 − Idę z tobą, Sawo! – zawołał Olek. 
 Po chwili obie lalki wylądowały pod tapczanem, który udawał rzekę Wisłę. Ada opowiadała dalej: 
 − Wars i Sawa zniknęli pod wodą, i nikt ich już nie widział. Na miejscu wioski powstało miasto Warszawa, w którym mieszkamy – zakończyła. 
 − Wiesz co, może pójdziemy w sobotę z mamą i tatą obejrzeć pomnik Syrenki nad Wisłą? Sprawdzimy, czy ma skrzela. 
 − Mówiłeś, że byłeś tam z klasą. 
 − Ale chcę iść jeszcze raz. 
 − Hm… ty chyba naprawdę zakochałeś się w tej Sawie – zachichotała Ada.
• Rozmowa na temat opowiadania.
- O czym dowiedziała się Ada w przedszkolu?
- Kto pomógł jej przedstawić legendę?
- Jak powstała nazwa stolicy Polski – Warszawa?
• Czytanie tekstu w książce. Książka (s. 72–73)
Przeczytaj tekst samodzielnie lub z pomocą rodzica.
3.Ćwiczenia nóg „Jak sprężynka”. 
 Wykonaj rytmiczne przysiady i wspięcia na palcach.
• Ćwiczenie równowagi „Kto potrafi?”
 Spróbuj dotknąć prawym łokciem lewego kolana i odwrotnie; wytrzymaj chwilę w tej pozycji.
• Karta pracy, cz. 4, s. 29. Rysowanie po śladach rysunku Syreny i fal.