21 kwietnia 2020 20:14 | Aktualności
Temat kompleksowy: Dbamy o przyrodę
Temat dnia: Żabki, żaby, żabusie
Cele:
1. Poznajemy rozwój żaby – historyjka obrazkowa.
https://www.youtube.com/watch?v=fxLkVDCyUVg
Powitanie zagadką słuchową połączoną z ćwiczeniami ortofonicznymi.
Prosimy dzieci o wsłuchanie się w ciszę. Następnie odtwarzamy nagrania odgłosów wydawanych przez żaby. Prosi dzieci o ich rozpoznanie. Zachęca je do naśladowania wypowiadanych przez nią (z różną intonacją) odgłosów żab, np.: kum, kum, kum, rech, rech, rech, rebek, rebek, rebek.
Poznawanie i opisywanie wyglądu żaby. Gromadzenie informacji na temat różnych gatunków żab.
Zadajemy pytania:
- Jak wygląda żaba?
-Czy wiecie, dlaczego naśladowaliście odgłosy żab, wypowiadając różne słowa: rech, rebek, kum. Naprowadzamy dzieci, by uzyskać odpowiedź, że różne odgłosy mogły wydawać np. żabki młodsze, starsze i najstarsze.
Pytamy dzieci, który ich zdaniem odgłos należy do młodej żabki, który do starszej, a który – do dorosłego osobnika. Dzieci dokonują wyborów i je uzasadniają.
Żaby i ich znaczenie w przyrodzie. Poznawanie ciekawostek na temat żab.
Ciekawostka: Żaby to rodzina płazów bezogonowych. W Polsce spotykamy żaby jeziorkowe, żaby wodne, żaby śmieszki, żaby moczarowe, żaby dalmatyńskie, żaby trawne. Mają długi język, którym łowią pożywienie. Charakterystycznym elementem ich budowy są też wydłużone tylne kończyny przystosowane do wykonywania skoków. Żaby lubią wygrzewać się na słońcu, częściowo zanurzone w wodzie lub na słonecznym brzegu. Gdy jest im gorąco – kąpią się. Jedzą owady (osy, muchy, mrówki...), pająki, małe ryby, ślimaki... Są pożywieniem jeży, dużo mniej chętnie jedzą je bociany (w czasie karmienia młodych zdarza im się łapać żaby).
Czy wiecie:
- Gdzie żaba składa swoje jajeczka?
- Co powstaje z tych jajeczek? Jak wygląda kijanka?
- Czy jest podobna do żaby?
- Jak się zmienia?
- Czy wiecie, jakie znaczenie mają żaby w przyrodzie.
Poznajemy cykl rozwojowy żaby (załącznik).
2. Zabawa ruchowa ze śpiewem – Żabki (melodia popularna).
Dzieci ilustrują treść piosenki gestami: pokazują dłonie, naśladują ruch skrzydeł (ręce ułożone w skrzydełka).
Myśmy żabki, myśmy żabki,
my nie mamy nic ładnego:
jedna łapka, druga łapka,
skrzydełka żadnego.
3. Pokoloruj i wytnij obrazki. Naklej je w odpowiedniej kolejności. (załącznik)
Karty Pracy cz.4 str. 74,75