20 kwietnia 2020 21:25 | Aktualności
Temat kompleksowy: Dbamy o przyrodę
Temat dnia: Jestem przyjacielem przyrody
Cele:
- rozumienie konieczności ochrony środowiska przyrodniczego,
- ćwiczenie pamięci, prezentowanie wyuczonego wiersza,
- poznawanie zasad szanowania przyrody i zachęcanie do ich przestrzegania,
- rozwijanie sprawności fizycznej.
1. Zabawa na powitanie – Relaks na łące.
https://www.youtube.com/watch?v=lI5dg-1Ynz4
Karty Pracy cz.4. str.72-73.
Zapraszamy dzieci na łąkę, prosimy o wygodne ułożenie się i zamknięcie oczu. Włączamy nagrania z odgłosami wydawanymi przez mieszkańców łąki, np.: pszczoły, pasikoniki. Dzieci z zamkniętymi oczami wyobrażają sobie pobyt na łące. Kiedy dzieci mają zamknięte oczy, rodzic czyta wiersz str.72-73 ( M. Buczkówna „Tylko jeden raz”). Po wysłuchanym wierszu, przedszkolaki kolejno budzą się i opowiadają o swoich wyobrażeniach.
Rozmowa na temat wiersza:
- Dlaczego dla zwierząt kwitnie łąka i rośnie dla nich las?
- Co oznaczają słowa: Jak i ty – żyją tylko raz? 
Dzieci wypowiadają się swobodnie, uzupełniamy ich wypowiedzi. W razie potrzeby, wyjaśniamy, że – podobnie jak ludzie – także rośliny i zwierzęta mają tylko jedno życie. Dlatego należy szanować przyrodę i każde żywe stworzenie.
Nauka wiersza.
Kilkukrotne powtarzanie wiersza z rodzicem.
Wiersz może być powtarzany podczas codziennych czynności.
Mieszkańcy łąki- zagadki
https://www.youtube.com/watch?v=LIsNWZUA8X4
2. Quiz Czy jestem przyjacielem przyrody?
Dwa klocki- zielony i czerwony.
Czytamy zdania, dzieci podnoszą zielony klocek, jeśli zachowania względem przyrody są prawidłowe, a czerwony klocek jeśli zachowania są niewłaściwe. Przykłady zdań:
Śmieci wyrzucamy byle gdzie.
Po umyciu rąk zakręcamy dokładnie kran.
Zużytą baterię wrzucamy do pojemnika na szkło.
Po zjedzeniu batonika papierek wyrzucamy do kosza.
Widząc ślimaka na chodniku, omijamy go.
Spacerując po parku, łamiemy gałązki i zrywamy kwiaty.
Zbierając makulaturę, ratujemy drzewa i oszczędzamy energię.
Burza mózgów na temat: W jaki sposób możemy dbać o przyrodę? Ustalanie zasad Kodeksu przyjaciela przyrody.
Karton, mazak, napis Kodeks przyjaciela przyrody
Pytamy dzieci: W jaki sposób możemy dbać o przyrodę? Dzieci wypowiadają się. Rodzic spisuje pomysły dzieci na dużym kartonie.
Przykłady zasad:
Na koniec uzupełniamy wypowiedzi, mówiąc, że można także brać udział w akcjach propagujących ochronę środowiska, takich jak np.: Sprzątanie świata, Dzień Ziemi, odgradzać tereny zielone, umieszczać tabliczki informujące innych, by szanowali zieleń. Wyjaśnia znaczenie słów Szanuj zieleń!
3. Zabawa bieżna Dbam o przyrodę.
Odtwarzacz CD, nagranie dowolnej muzyki w szybkim tempie.
Dzieci biegają swobodnie w rytm muzyki w jednym kierunku. Na przerwę w nagraniu muzyki zatrzymują się i naśladują wykonywanie czynności, związanej z dbaniem o przyrodę, np.: kopanie grządek, podlewanie roślin. Powtarzamy zabawę kilka razy.
4. Praca techniczna Na zielonej trawce. (załącznik)
Dla każdego dziecka: kartka w kolorze zielonym, klej, nożyczki, sylweta kwiatka wycięta
z kolorowego papieru, można wykorzystać gotowe kwiaty np. z filcu.
Dzieci składają kartkę w kolorze zielonym na pół. Następnie wielokrotnie nacinają nożyczkami miejsce zgięcia, tworząc paski. Naciętą kartkę zwijamy w rulonik i sklejamy u podstawy. Odginajmy niektóre paski, rozpłaszczamy je i przyklejamy na nich sylwety kwiatów wycięte z kolorowego papieru. Gotowe prace ustawiamy na parapetach.
Temat kompleksowy: Dbamy o przyrodę
Temat dnia: Jestem przyjacielem przyrody
Cele:
- rozumienie konieczności ochrony środowiska przyrodniczego,
- poznawanie zasad szanowania przyrody i zachęcanie do ich przestrzegania,
- rozwijanie sprawności fizycznej.
1. Zabawa na powitanie – Relaks na łące.
https://www.youtube.com/watch?v=lI5dg-1Ynz4
Zapraszamy dzieci na łąkę, prosimy o wygodne ułożenie się i zamknięcie oczu. Włączamy nagrania z odgłosami wydawanymi przez mieszkańców łąki, np.: pszczoły, pasikoniki. Dzieci z zamkniętymi oczami wyobrażają sobie pobyt na łące. Kiedy dzieci mają zamknięte oczy, rodzic czyta wiersz str.72-73 ( M. Buczkówna „Tylko jeden raz”).
KACPER: Po wysłuchanym wierszu opowiada o swoich wyobrażeniach i odpowiada na pytania .
TOSIA: Mama odpowiada Tosi na pytania dotyczące utworu.
• Rozmowa na temat wiersza:
- Dlaczego dla zwierząt kwitnie łąka i rośnie dla nich las?                                                           
- Co oznaczają słowa: Jak i ty – żyją tylko raz?
Kacper wypowiada się , mama uzupełnia jego wypowiedzi. Wyjaśniamy dzieciom, że – podobnie jak ludzie – także rośliny i zwierzęta mają tylko jedno życie. Dlatego należy szanować przyrodę i każde żywe stworzenie.
Wykonanie karty pracy, cz. 2, nr 34 i 35
Mieszkańcy łąki- zagadki:
KACPER: Stara się rozwiązać zagadki i poprawnie wypowiedzieć ich nazwy.
TOSIA: Tosia wskazuje rozwiązania zagadek na obrazkach.
https://www.youtube.com/watch?v=LIsNWZUA8X4
2. Quiz Czy jestem przyjacielem przyrody?
Dwa klocki- zielony i czerwony.
Czytamy zdania, dzieci podnoszą zielony klocek, jeśli zachowania względem przyrody są prawidłowe, a czerwony klocek jeśli zachowania są niewłaściwe. Przykłady zdań:
Śmieci wyrzucamy byle gdzie.
Po umyciu rąk zakręcamy dokładnie kran.
Zużytą baterię wrzucamy do pojemnika na szkło.
Po zjedzeniu batonika papierek wyrzucamy do kosza.
Widząc ślimaka na chodniku, omijamy go.
Spacerując po parku, łamiemy gałązki i zrywamy kwiaty.
Zbierając makulaturę, ratujemy drzewa i oszczędzamy energię.
3. Tworzymy z dzieckiem plakat – W jaki sposób możemy dbać o przyrodę?
Na koniec rozmawiamy z dziećmi o braniu udziału w akcjach propagujących ochronę środowiska, takich jak np.: Sprzątanie świata, Dzień Ziemi, odgradzać tereny zielone, umieszczać tabliczki informujące innych, by szanowali zieleń. Wyjaśnia znaczenie słów Szanuj zieleń!
4. Zabawa bieżna Dbam o przyrodę.
KACPER: Wykonuje polecenie wg instrukcji
TOSIA: Bawi się z mamą i Zosią
Odtwarzacz CD, nagranie dowolnej muzyki w szybkim tempie. Dzieci biegają swobodnie w rytm muzyki w jednym kierunku. Na przerwę w nagraniu muzyki zatrzymują się i naśladują wykonywanie czynności, związanej z dbaniem o przyrodę, np.: kopanie grządek, podlewanie roślin. Powtarzamy zabawę kilka razy.
5. Praca techniczna Na zielonej trawce.. ( Taka jak dla wszystkich dzieci)
Dla każdego dziecka: kartka w kolorze zielonym, klej, nożyczki, sylweta kwiatka wycięta z kolorowego papieru, można wykorzystać gotowe kwiaty np. z filcu.
Dzieci składają kartkę w kolorze zielonym na pół. Następnie wielokrotnie nacinają nożyczkami miejsce zgięcia, tworząc paski. Naciętą kartkę zwijamy w rulonik i sklejamy u podstawy. Odginajmy niektóre paski, rozpłaszczamy je i przyklejamy na nich sylwety kwiatów wycięte z kolorowego papieru. Gotowe prace ustawiamy na parapetach.
MIŁEJ PRACY