20 kwietnia 2020 06:49 | Aktualności
Temat kompleksowy: Dbamy o przyrodę
Temat dnia: Segregujemy śmieci
Cele:
1. Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę
Potrzebne materiały: lusterko
Rzeka – dzieci naśladują łódkę płynącą po rzece od brzegu do brzegu – poruszają językiem pomiędzy otwartymi kącikami ust. Następnie naśladują odgłos rzeki: plum, plum, plum.
Rybki – dzieci naśladują rybki, które wyskakują z wody – unoszą czubek języka w stronę nosa, a po chwili opierają go o górne zęby, kilkakrotnie powtarzają ten ruch.
Pszczółki – dzieci naśladują ruchy latających pszczół – opierają język o wewnętrzną stronę górnych zębów, a następnie język opada do wewnętrznej strony dolnych zębów.
Miód – dzieci naśladują misia, który zjadł baryłkę miodu i oblizuje się po jego zjedzeniu – prowadzą język ruchem okrężnym po górnej i po dolnej wardze.
Czyste powietrze – dzieci wdychają świeże powietrze – wciągają powietrze nosem i wypuszczają ustami.
Wąż – wśród trawy sunie wąż, dzieci naśladują odgłos syczenia węża na głosce sssssss – opierają język o dolne zęby, rozciągają wargi szeroko – jak do uśmiechu. Kontrolują w lusterku, czy język nie wychodzi przed zęby
2. Rozwiązywanie zagadki B. Szelągowskiej „Śmieci”
O porządek trzeba dbać,
wiedzą o tym także dzieci.
Do odpowiednich worków
każdy wrzuca… (śmieci)
3. Zabawa dydaktyczna „Segregowanie śmieci”
Potrzebne materiały: kolorowe worki na śmieci: niebieski, żółty, zielony, brązowy, czarny (mogą być pudełka z przyklejonymi kwadratami w tych kolorach albo kolorowe kartki), różnego rodzaju śmieci.
Rodzic rozkłada na podłodze śmieci i prosi dziecko o pomoc w ich posegregowaniu do odpowiednich worków. Na początku trzeba zaprezentować 5 kolorów worków i pokazać, co należy wkładać do którego koloru. Kolor niebieski – papier, kolor zielony – szkło, kolor żółty – metal i plastik, kolor brązowy – odpady biodegradowalne, kolor czarny – odpady zmieszane.
Rodzic czyta wiersz B. Szelągowskiej „Kosz na śmieci” a dzieci go powtarzają.
Kosz się zawsze bardzo smuci,
gdy ktoś papier obok rzuci.
Pamiętają wszystkie dzieci,
by do kosza wrzucać śmieci!
Następnie dzieci podnoszą z podłogi jeden ze śmieci, mówią, do jakiego worka trzeba go włożyć.