https://spsmiroslawiec.pl

19 kwietnia 2020 18:24 | Aktualności

Muchomorki - "Potęga wody" - propozycje na dzień 20.04.2020r.

Temat kompleksowy: Dbamy o przyrodę

Temat dnia: Potęga wody

Cele:

- kształtowanie świadomości ekologicznej,

- odkrywanie litery h: małej, wielkiej, drukowanej i pisanej,

- rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter – małych i wielkich, drukowanych i pisanych.


1. Słuchanie piosenki ZoZi- „Świat w naszych rękach”

https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE

1.Ci co lubią segregację
Otóż oni mają rację
Gdy w osobne pojemniki
Lecą papier, szkło, plastiki

Ref.: Cały świat jest w naszych rękach
Właśnie o tym ta piosenka
Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat X2

2. A recykling trudne słowo
Chodzi o to by na nowo
Z naszych śmieci zrobić coś
Papier, plastik albo szkło

Ref.: Cały świat jest w naszych rękach
Właśnie o tym ta piosenka
Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat X2

3.Więc dorośli oraz dzieci
Posłuchajcie
Sprawą śmieci trzeba zająć się dziś
Żeby jutro dobrze żyć

Ref.: Cały świat jest w naszych rękach
Właśnie o tym ta piosenka
Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat X3

Rozmowa na temat piosenki.

Z ilu zwrotek składa się piosenka?

Czy melodia piosenki jest wesoła, czy smutna?

O czym jest piosenka?

W jaki sposób możemy dbać o świat?


2. Czysta woda zdrowia doda – rozmowa inspirowana wierszem J. Papuzińskiej „Chora rzeka”.

Rozmowa na temat znaczenia wody w przyrodzie.

Spryskiwacz do roślin

Dzieci siedzą, z zamkniętymi oczami. Rozpylamy nad nimi wodę ze spryskiwacza do roślin. Prosimy dzieci o opisanie ich doznań. Następnie pytamy: Komu i czemu jest potrzebna woda? Co się dzieje w przyrodzie, gdy wody jest za dużo lub za mało?(powódź, susza).

Czy każdą wodę można pić? Co może świadczyć o tym, że woda jest czysta lub brudna?

Ciekawostka:

Woda to związek chemiczny, który może występować w stanie ciekłym, gazowym (para wodna) i sta­łym (lód). Woda jest niezbędnym składnikiem pokarmowym dla wszystkich organizmów na Ziemi. Bez wody człowiek przeżyje znacznie krócej niż bez jedzenia. Dla roślin i zwierząt niebezpieczne są okresy długotrwałych opadów i powodzi, a także suszy, które często zdarzają się wiosną i latem. Woda może być słona lub słodka. Słoną wodę zawierają oceany, w których jest zgromadzona większa część wody występującej na Ziemi. Słodkiej wody dostarczają nam głównie rzeki i jeziora. W wielu przypadkach słodka woda musi być najpierw uzdatniona, aby mogła być wykorzystana do bezpo­średniego użytku przez człowieka, np. do picia i do mycia się.


Słuchanie  wiersza J. Papuzińskiej Chora rzeka.

Śniła się kotkowi rzeka,

wielka rzeka pełna mleka…

Tutaj płynie biała rzeka.

Jak tu pusto!

Drzewo uschło…

Cicho tak –

ani ptak, ani ważka, ani komar, ani pąk,

ani gad, ani płaz, ani ślimak,

ani żadna wodna roślina,

ani leszcz, ani płoć, ani pstrąg,

nikt nie żyje tutaj,

bo rzeka jest zatruta.

Straszy napis: „ZAKAZ KĄPIELI”.

Mętny opar nad wodą się bieli.

Chora rzeka nie narzeka, tylko czeka.


Rozmowa na temat wiersza.

Pytamy dzieci: Co się śniło kotkowi? Jakiego koloru była rzeka? Dlaczego rzeka była biała? Co działo się z przyrodą przy białej rzece? Dlaczego w takiej rzece nie wolno się kąpać? Na co może czekać rzeka?


3. Odkrywanie litery h: małej, wielkiej, drukowanej i pisanej.

Wyodrębnienie wyrazu podstawowego - -herbata.

Zagadka:

Czarne suche listki w torebce zebrane,

Muszą być gorącą wodą zalewana.

Zaparza ją mam dla całej rodziny.

Najlepiej smakuje z plasterkiem cytryny.

Dzieci dzielą słowo "herbata" na głoski. Liczą, ile jest w słowie sylab, a ile głosek. Wymieniają kolejno wszystkie głoski. Następnie wymieniają inne słowa, w których głoskę "h" słychać na początku, na końcu oraz w środku słowa, rysują palcem w powietrzu literkę, na kolanie, na plecach mamy.


4. Zabawa orientacyjno-porządkowa Samochody, do myjni.

Dzieci są samochodami. Biegają w jednym kierunku, zwracając uwagę na to, aby nie potrącać innych. Gdy uniesiemy zieloną kartkę, samochody jadą – dzieci naśladują odgłosy jadących samochodów. Gdy podniesiemy czerwoną kartkę, samochody wjeżdżają do myjni – dzieci zatrzymują się i milkną.

 

Karty Pracy cz.4 str. 70,71


 

ZAJĘCIA DLA TOSI I KACPERKA

Temat kompleksowy: Dbamy o przyrodę

Temat dnia: Potęga wody

Cele:

- kształtowanie świadomości ekologicznej,

- odkrywanie litery h: małej, wielkiej, drukowanej i pisanej,

- rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter – małych i wielkich, drukowanych i pisanych.

1. Słuchanie piosenki ZoZi- „Świat w naszych rękach” (j.w.)

Kacperek: Rozmowa na temat piosenki.

− Czy melodia piosenki jest wesoła, czy smutna?

− O czym jest piosenka?

− W jaki sposób możemy dbać o świat?

Tosia:  Mama opowiada Tosi, odpowiadając na pytania dotyczące utworu.

Tosiu i Kacperku spróbujcie stworzyć domową orkiestrę. Proszę jeszcze raz puścić utwór i spróbować zagrać piosenkę uderzając  metalową łyżką o metalową  miseczkę.

2. Czysta woda zdrowia doda – rozmowa inspirowana wierszem J. Papuzińskiej „Chora rzeka”

Rozmowa z dziećmi  na temat znaczenia wody w przyrodzie.

Można  posadzić dziecko, powiedzieć żeby zamknęło oczy, a następnie pochlapać je leciutko wodą, można pomoczyć rączki,  policzki, nóżki. Proszę pójść z dzieckiem do łazienki, odkręcić kran i opisać jakie właściwości ma woda.  Następnie porozmawiać  o znaczeniu wody w przyrodzie, o tym jak bardzo jest ważna dla roślin, zwierząt oraz ludzi.

Tosiu i Kacperku jeśli macie jeszcze ochotę i siłę posłuchajcie wiersza J. Papuzińskiej „Chora rzeka”

Śniła się kotkowi rzeka,

wielka rzeka pełna mleka…

Tutaj płynie biała rzeka.

Jak tu pusto!

Drzewo uschło…

Cicho tak –

ani ptak, ani ważka, ani komar, ani pąk,

ani gad, ani płaz, ani ślimak,

ani żadna wodna roślina,

ani leszcz, ani płoć, ani pstrąg,

nikt nie żyje tutaj,

bo rzeka jest zatruta.

Straszy napis: „ZAKAZ KĄPIELI”.

Mętny opar nad wodą się bieli.

Chora rzeka nie narzeka, tylko czeka.

Rozmowa na temat wiersza. Rodzice opowiadają dziecku o wierszu odpowiadając na pytania.

Co się śniło kotkowi?
Jakiego koloru była rzeka?
Dlaczego rzeka była biała?
Co działo się z przyrodą przy białej rzece?
Dlaczego w takiej rzece nie wolno się kąpać?
Na co może czekać rzeka?

Można przygotować sobie kartoniki w różnych kolorach i poprosić dziecko, aby wybrało kartonik z kolorem o  którym była mowa w wierszu.

3.Odkrywanie litery h: małej, wielkiej, drukowanej i pisanej.

Na tacy rozsypujemy białą: mąkę, cukier lub ryż i próbujemy napisać palcem małą, a później dużą literę H.

Wskazanie palcem w wyrazie herbata litery h.  

Dzielimy wyraz herbata na sylaby i próbujemy podzielić go na głoski.

Liczymy, ile jest w słowie sylab, a ile głosek.

4. Zabawa orientacyjno -porządkowa "Samochody do myjni".

Dzieci są samochodami. Biegają w jednym kierunku. Gdy uniesiemy zieloną kartkę, samochody jadą – dzieci naśladują odgłosy jadących samochodów. Gdy podniesiemy czerwoną kartkę, samochody wjeżdżają do myjni – dzieci zatrzymują się i milkną.

MIŁEJ ZABAWY