16 kwietnia 2020 23:05 | Aktualności
Temat kompleksowy: Wiosna na wsi
Temat dnia: W wiejskiej zagrodzie
Cele:
- utrwalanie nazw liczebników w aspektach kardynalnym i porządkowym,
- rozwiązywanie prostych zadań matematycznych,
- utrwalenie wiadomości na temat poznanych zwierząt wiejskich.
1. Słuchanie wiersza W. Chotomskiej Kaczki siedmioraczki.
Były sobie kaczki,
kaczki przedszkolaczki.
Pierwsza zobaczyła
na krzaczkach ślimaczki.
Weszła między krzaczki –
i szukajcie kaczki.
Druga chciała złowić
na wędkę szczupaczka.
Chlupnęło! Plusnęło! –
i gdzie jest ta kaczka?
Trzecia kaczka wiozła
na taczce kabaczki.
Kabaczki – bęc! – z taczki –
i nie widać kaczki.
Teraz głośno kwaczą
kaczki przedszkolaczki:
– Ten, kto nas odnalazł,
dostanie buziaczki!
Rozmowa na temat wiersza:
- Gdzie schowała się pierwsza kaczka?
- Co chciała zrobić druga kaczka?
- Co wiozła na taczce trzecia kaczka?
Rozwiązywanie zadań matematycznych. Obliczanie wyników.
Sześć sylwet kaczek, trzy sylwety gęsi, kartki i kredki w dwóch kolorach dla każdego dziecka ( zamiast sylwet, można wziąć klocki np. żółte klocki to kaczki, zielone klocki to gęsi).
Rodzic układa obok sylwet kaczek trzy sylwety gęsi.
Dzieci liczą, ile jest kaczek i ile jest gęsi. Rysują na kartkach kredką w jednym kolorze tyle kropek, ile jest kaczek, a kredką w drugim kolorze tyle kropek, ile jest gęsi. Określają, których zwierząt jest więcej i o ile.
Dwa wycięte z papieru prostokąty, sylwety kaczek (6 sylwet)
Prosimy, aby dziecko tak rozłożyło na prostokątach (zagrodach) sylwety zwierząt, aby w każdym było ich tyle samo.
Po zakończeniu zadania dzieci pokazują na palcach, ile jest zwierząt w pierwszej zagrodzie, a ile – w drugiej zagrodzie.
Następnie mówimy dzieciom zadanie: Z pierwszej zagrody uciekło dwoje zwierząt. Ile zwierząt jest teraz w obu zagrodach? Dzieci odkładają na bok dwie sylwety zwierząt i liczą.
Możemy zaproponować dzieciom inne zadania matematyczne z wykorzystaniem sylwet zwierząt.
2. Nauka pierwszej zwrotki piosenki Doremisie-Farma.
https://www.youtube.com/watch?v=LnPpNI2OWts
3. Utrwalenie wiadomości o zwierzętach wiejskich.
https://www.youtube.com/watch?v=CpcmvJTO5G4
Karty Pracy, cz.4 str. 68,69
Temat: Kogo spotkamy wiosną na wsi?
Cele:
Będą nam potrzebne obrazki zwierząt hodowlanych.
Kacper: Rodzic prezentuje na podłodze obrazki zasłonięte drugą kartką (z okienkami). Kolejno odsłania okienka, a dziecko rozpoznaje zwierzę i nazywa je.
Naśladowanie odgłosów zwierząt żyjących na wiejskim podwórku.
Na podwórku u Władka
jest wesoła gromadka:
i króliczek, co skacze,
kurka pstra
i kotki dwa,
i na koniec łaciaty prosiaczek.
Ma ten Władek zmartwienie:
Raczek garnek stłukł w sieni,
kotek wełnę rozwinął,
spruł pończochę babciną,
drugi kot wlazł na płot
i pobrudził łapkami pierzynę.
A od rana już kłopot:
trzeba mleka dać kotom,
barszcz zjada pies Raczek,
trawę królik, co skacze,
kurka pstra owies ma,
a otręby w korytku – prosiaczek.
Kacper: Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.
− Jak miał na imię chłopiec z wiersza?
− Jak się nazywał pies Władka?
− Jakie jeszcze zwierzęta miał Władek?
− Co zrobiły zwierzęta?
− Co jadły zwierzęta?
Tosia: Zabawa z obrazkami
Wskazanie jakie zwierzęta miał Władek?
Co jadły zwierzęta?
4. Zabawa dydaktyczna Co tu nie pasuje?
Duży obrazek przedstawiający wiosnę na wsi, z kilkoma elementami, które do niego nie pasują. Dzieci pokazują i tłumaczą, co na nim nie pasuje i dlaczego.
5. Zabawa językowa Mamy i ich dzieci.
Obrazki zwierzęcych mam (lochy, kozy, krowy, klaczy, kwoki, kotki) i ich dzieci. Rodzic prezentuje obrazki zwierzęcych mam. Kacper: Nazywa zwierzęta, Tosia - Pokazuje . Obok rozkłada obrazki młodych zwierząt. Zadaniem dziecka jest wybranie obrazka młodego zwierzęcia i położenie go obok obrazka jego mamy. Rodzice pomagają nazywać małe zwierzęta (np.: prosię, źrebię).
6. Rozwiązywanie zagadek.
Po rozwiązaniu zagadki dzieci wskazują obrazek – jej rozwiązanie.
7. Wykonanie karty pracy cz. 2 nr 33