14 kwietnia 2020 22:35 | Aktualności
Temat kompleksowy: Wiosna na wsi
Temat dnia: Tyle stóp, tyle kroków
Cele:
• rozwijanie umiejętności mierzenia
• mierzenie długości stopami, krokami
• zapoznanie z piosenką „Zwierzęta w gospodarstwie”
• utrwalanie nazw zwierząt z wiejskiego podwórka
1. Długi, krótki – ćwiczenia w mierzeniu długości.
 
• Ćwiczenia dotyczące zrozumienia stałości miary. 
 
 Do zabawy potrzebne będą po 4 sztuki pasków papieru tej samej długości w dwóch różnych kolorach (np. 4 paski zielone i 4 paski czerwone).
Przykład 1. Układamy z pasków przed dzieckiem dwie drogi (każda składa się z czterech pasków w tym samym kolorze, np. droga zielona i droga czerwona) - OPIS W ZAŁĄCZNIKU
Pytanie:
− Czy obie drogi mają taką samą długość?
Przykład 2. Jedna z dróg zakręca. - OPIS W ZAŁĄCZNIKU
Pytamy:
 − Czy teraz drogi mają taką samą długość? 
 – Jak uważasz, która z dróg jest dłuższa/krótsza?
 − Jak można udowodnić, że są tej samej długości?
Naprowadzamy dziecko do wniosku, że drogi mają taką samą długość, bo nadal są te same cztery paski, tylko przesunięte.
• Mierzenie szerokości dywanu stopa za stopą.
Prosimy dziecko o zmierzenie szerokości dywanu, stawiając stopę przed stopą (palce jednej stopy dotykają pięty drugiej stopy) i głośno licząc. Tę samą czynność wykonuje osoba dorosła.
 Pytamy:
 − Dlaczego wyszły nam różne wyniki? 
 − Czy nasze stopy są jednakowej długości?
• Mierzenie długości dywanu krokami.
Prosimy dziecko o zmierzenie długości dywanu krokami i głośne ich liczenie. Tę samą czynność wykonuje osoba dorosła.
Pytamy: 
 − Dlaczego wyszły nam różne wyniki? 
 − Z czym jest związana długość naszych kroków? (Ze wzrostem)
• Pokaz linijki, miarki krawieckiej.
Linijka, miarka, mały dywan – wspólne mierzenie długości małego dywanu.
2. Zapoznanie z piosenką „ Zwierzęta w gospodarstwie”.
Mam ja na wsi dom bogaty, gospodarzę sam.
Czworonogie i skrzydlate tam zwierzęta mam.
Mam konie w stajni, krowy w oborze,
Świnie w chlewiku, a psy na dworze.
 Mój dobytek kwicze, kwacze,
chrumka, muczy, gęga, gdacze,
a ja biegam, karmię, poję,
biedy się nie boję. /x2
 Mam ja na wsi dom bogaty, gospodarzę sam.
Czworonogie i skrzydlate tam zwierzęta mam.
Kury w kurniku, kaczki w sadzawce,
w szopie indyki, gęsi na trawce.
 Mój dobytek kwicze, kwacze…
Rozmowa na temat wysłuchanej piosenki:
- Jakie zwierzęta z gospodarstwa wymienione są w piosence?
- Jak nazywają się domy zwierząt z gospodarstwa? (Rodzic wymienia zwierzę, a dziecko mówi nazwę domu).
- Jakie wydają odgłosy?
KARTY PRACY, cz.4/7,8
Litery i liczby, cz.2/68