https://spsmiroslawiec.pl

02 kwietnia 2020 20:59 | Aktualności

Muchomorki - "Ptasie pióra" - propozycje na dzień 03.04.2020r.

Temat kompleksowy: Wiosenne powroty

Temat dnia: Ptasie pióra

Cele:

- wzbogacanie wiadomości na temat ptaków
- utrwalanie koloru upierzenia wybranych gatunków ptaków oraz znaczenia piór w ich życiu
- rozwijanie wrażliwości dotykowej


1. Oglądanie i porównywanie jaj ptaków. Łączenie w pary zdjęcia ptaka ze zdjęciem przedstawiającym jego jajko.

Zdjęcia ptaków: drozda śpiewaka, bociana, jaskółki, wróbla, strusia, czubatki, i zdjęcia ich jaj.

Pokazanie dzieciom zdjęcia ptaków i ich jaj, np.: drozda śpiewaka (jajo błyszczące, niebieskie, po­kryte częściowo fioletowymi lub czarnymi plamami), bociana (białe), jaskółki (białe, z brązowo-ru­dymi plamkami), wróbla (zielonkawe, z szaro-brązowymi plamkami), strusia (białe, duże, trzeba je rozbijać młotkiem), czubatki (brązowo-żółte, w ciemniejsze plamy). Dzieci porównują między sobą wielkość, kształt i barwę jaj. Zastanawiają się, dlaczego są inne.

Dokończ zdanie – rozwijanie kreatywności.

Dzieci kolejno kończą zdanie: Gdybym umiał latać, to…

 
2. Poznawanie różnego rodzaju piór.

Pióra różnego rodzaju.

Ułożenie przed dziećmi różnego rodzaju piór. Dzieci dotykają ich, pocierają nimi dłoń, policzki. Określają swoje wrażenia dotykowe. Opisują wygląd piór. Starają się zgadnąć, kto jest ich właścicie­lem. Następnie N. wręcza każdemu dziecku jedno pióro. Prosi, aby dzieci dokładnie przyjrzały się jego budowie. Wskazuje na piórku jego podstawowe części: stosinę, chorągiewkę i dutkę. Prosi, aby dzieci wskazały je na swoich piórkach.

Uwaga: Pióra muszą zostać przed zajęciami dokładnie umyte i osuszone, ewentualnie trzymane przez kilka

godzin w zamrażalniku.

Film przedstawia gatunki ptaków o różnym kolorze upierzenia (czerwonym, żółtym, niebieskim).

https://www.youtube.com/watch?v=IUjzsA6YcUI


Ćwiczenia oddechowe.

Piórko dla każdego dziecka.

Dzieci podrzucają piórka do góry i za pomocą wydychanego powietrza próbują utrzymać je jak naj­dłużej w górze. Następnie kładą się na dywanie na brzuchu, umieszczają piórko przed sobą i starają się dmuchać na nie jak najmocniej.

Poznawanie znaczenia piór.

Pytamy: Po co ptakom są potrzebne pióra? Uzupełniamy wypowiedzi dzieci (np. do lotu, zabezpieczają przed zimnem, pomagają utrzymać się na wodzie, zabezpieczają przed drapieżnikami, pomagają chronić się przed zimnem, utrzymują stałą temperaturę ciała).


3. Poznawanie wpływu zanieczyszczeń wód na ptasie pióra.

Pióra,  szklanka, olej, łyżka, obrazek przedstawiający zbiornik wodny zanieczyszczony np. ropą naf­tową.

Umieszczamy  obrazek przedstawiający zbiornik wodny zanieczyszczony np. ropą naftową. Pytamy: Co się stanie z ptakiem, który będzie pływał po takiej wodzie? Zapraszamy do wykonania doświad­czenia. Na stole ustawiamy szklankę z wodą, do której dzieci wle­wają dwie łyżki oleju. Obserwują, co dzieje się z olejem. Wkładają piórko do wody w taki sposób, aby cała jego powierzchnia była zanurzona. Po wyjęciu z wody przyglądają się, jak wygląda piórko (jest posklejane). Starają się odpowiedzieć na pytanie. Uzupełniamy wypowiedzi dzieci. Informujemy, że pióra ptaka po zetknięciu z zanieczyszczoną wodą stają się ciężkie. Ptak nie może wte­dy latać i gnie. Dlatego tak ważne jest, abyśmy dbali o czystość naszych wód.

 

KARTY PRACY, cz.4 str. 48,49