Aktualności - Mirosławiec Górny

21 maja 2020 21:55 | Aktualności - Mirosławiec Górny

MOTYLKI - "Kolory wiosny" - propozycje aktywności na dzień 22.05.2020

Temat dnia: „Kolory wiosny”

 

Cele:

- Wzbogacanie wiadomości na temat zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla wiosny.

-  Utrwalenie nazw wybranych roślin zielnych

-  Zachęcanie do samodzielnych doświadczeń i wyciągania wniosków.

-  Rozwijanie umiejętności tworzenia kompozycji przestrzennych

 

1. Słuchanie wiersza I.R. Salach „Tęcza”

Tęcza ma siedem kolorów,

kolorów siedem ma.

Wymienił je Karolek, 

wymienię je i ja.

Kolor fioletowy

pierwszy przyszedł mi do głowy.

Granatowy kolor ciemny

dla oka jest przyjemny.

Za nim będzie błękit 

 jak błękitne niebo.

Potem zieleń traw.

Nie pytaj mnie, dlaczego.

Barwa żółta jak słoneczko

i pomarańczowa,

na końcu czerwona –

i tęcza gotowa.

 

Rozmowa na temat wiersza

- Ile kolorów ma tęcza?

- Jakie kolory występują w tęczy?

- Obok jakiego koloru występuje kolor pomarańczowy?

Rodzic pyta również o położenie innych kolorów.

 

  • Wykonanie doświadczeń „Czarujemy tęczę”. Oto kilka propozycji doświadczeń.

 

- Rodzic zanurza lusterko w płaskim naczyniu wypełnionym niewielką ilością wody, tak aby było ono z jednej strony oparte o ściankę naczynia. Na zanurzoną powierzchnię lusterka kieruje światło latarki. Przed lusterkiem trzyma białą kartkę tak, aby padało na nią odbite światło. Dziecko obserwuje, jaki będzie efekt, wyciąga wnioski.

 

- Dziecko bierze do ręki płytę CD i ustawia ją tak, aby odbijało się od niej światło słoneczne. Obserwuje, jaki będzie miało ono kolor. Wyciąga wnioski.

 

- Rodzic wkłada do szklanki małe lusterko, ustawiając je tak, aby z jednej strony było oparte o dno, a z drugiej strony – o ściankę (musi być pochylone). Wypełniaj szklankę wodą do ¾ pojemności i ustawia ją tak, aby promienie słońca padały bezpośrednio na powierzchnię lusterka. (Jeśli nie ma słońca, można do tego celu użyć latarki). Dziecko obserwuje kolory odbijanego światła (najprawdopodobniej pokaże się ono na suficie). i wyciąga wnioski.

 

  • Wyjaśnienie zjawiska powstawania tęczy.

 

Tęcza to zjawisko optyczne i meteorologiczne. Powstaje na niebie wtedy, kiedy pada deszcz i świeci słońce. Dzieje się tak dlatego, że promienie słońca, kierując się w stronę ziemi, napotykają na swojej drodze krople wody. Przechodzą przez nie, w wyniku czego białe światło słoneczne zmienia się w wielobarwne widmo. Tworzy na niebie kolorowy most.

 

Poniżej znajdują się linki z wyjaśnieniem zjawiska.

https://www.youtube.com/watch?v=WuCyB7lno7M

https://www.youtube.com/watch?v=DbpdqwoiUFg

 

2. Tęcza z bibuły 3D – propozycja wykonania

https://www.youtube.com/watch?v=ZbN-ifhWWhA

lub

https://www.youtube.com/watch?v=fOVx0T-f-zM

 

3. Utrwalenie piosenki „Bal na łące”.

 

KARTY PRACY proponowane do tematu:

5-latki – str. 40-41

6-latki – str. 40-41

 

 

Przeczytano: 27 razy. Wydrukuj|Do góry