Aktualności - Mirosławiec Górny

19 maja 2020 19:46 | Aktualności - Mirosławiec Górny

MOTYLKI - "Mieszkańcy łąki" - propozycje aktywności na dzień 20.05.2020

Temat dnia: „Mieszkańcy łąki”

 

Cele:

-  Rozwijanie umiejętności dostrzegania symetrii w przyrodzie.

-  Utrwalenie pojęcia owady oraz nazw owadów, mieszkańców łąki.

-  Utrwalenie wiadomości na temat znaczenia barwy ochronnej w życiu zwierząt.

-  Rozwijanie mowy

 

1.Małe i duże owady” – słuchanie opowiadania M. Strękowskiej - Zaremby pt. „Barwy ochronne”.

Dziecko przygląda się ilustracjom w książce (str. 74-77) i słucha opowiadania.

 

Mała, zielona żabka siedziała na skraju wiosennej łąki i z zachwytem przypatrywała się bajecznie kolorowym motylkom, które z trudem można było odróżnić od kwiatów rosnących w zielonej trawie.

 – Jakie one piękne, kolorowe, cudne! – wzdychała raz po raz.

Postanowiła podejść bliżej, żeby się nacieszyć widokiem motyli. Zanim weszła w trawę, rozejrzała się trwożnie. Jak wszystkie żaby bała się długonogiego bociana, który na pewno chciałby ją zjeść. Nigdzie nie zobaczyła ani czerwonych nóg, ani czerwonego dzioba, ani białych skrzydeł. Śmiało więc ruszyła przez łąkę, aż doszła między barwne kwiaty i równie barwne motyle. Zadarła zielony łepek, żeby się im przyjrzeć. Iskierki słonecznego światła tańczyły na płatkach kwiatów i na skrzydełkach motyli. To był przepiękny widok. Wtem na łąkę padł cień. Jeden, drugi, dziesiąty.

 „Bociany!” – przestraszyła się żabka.

Zadarła zieloną głowę jeszcze wyżej i odetchnęła z ulgą. Ptaki, które przyleciały nad łąkę, miały czarne pióra i były mniejsze od bocianów. Żabka mogła nadal podziwiać kolorowe motyle.

Ale gdzie się one podziały? Przed chwilą fruwały przed zielonym noskiem żabki, a teraz zniknęły.

Jak to możliwe?

– Uważaj, nadepniesz na mnie.

Co tu robisz? – spytał zielony pasikonik.

– Przepraszam.

Szukam motyli – wyjaśniła żabka.

– Dlaczego ukryłeś się pod liściem?

 Czy w pobliżu jest bocian? – zaniepokoiła się.

– Bociana na szczęście nie widziałem, za to widzę mnóstwo motyli.

Udają kwiaty, żeby zmylić ptaki, które na nie polują.

 – Naprawdę? – żabka nie mogła się nadziwić.

Rzeczywiście, pośród kwitnących kwiatów siedziały kolorowe motylki. Były tak barwne jak kwiaty, więc trudno je było zauważyć. Gdy tylko czarne ptaki odleciały, motyle poderwały się do lotu.

Ich skrzydełka znów migotały w słońcu najpiękniejszymi barwami. 

– Są kolorowe jak kwiaty, żeby oszukać tych, którzy na nie polują – zrozumiała żabka.

 – Też chciałabym być taka kolorowa – westchnęła z rozmarzeniem.

– Lepiej nie. Motyle mają swoje barwy ochronne, a ty i ja swoje.

Chodźmy tam, gdzie jest bardziej zielono, tak będzie bezpieczniej.

 – Naprawdę? – żabka nie mogła uwierzyć, że jest zielona nie bez powodu. Dopiero gdy zielony pasikonik usiadł między zielonymi źdźbłami trawy i całkiem przepadł żabce z oczu, uwierzyła, że sama też może się ukryć przed wzrokiem bociana.

– Teraz żaden bocian mnie nie zobaczy – szepnęła, wskakując w gęstą trawę.

 – Nie zobaczy, chociaż na twoim miejscu nie bałbym się bociana aż tak bardzo. On woli myszy, dżdżownice, ryby i, niestety, pasikoniki.

Żaby nie bardzo mu smakują.

 – Naprawdę? – żabka aż otworzyła zielony pyszczek.

Była malutka, więc to naturalne, że wciąż się dziwiła.

 

Rozmowa na temat opowiadania.

Dziecko przygląda się obrazkom w książce. Na podstawie ilustracji  i wysłuchanego tekstu przygodę żabki. Wymienia nazwy kwiatów i zwierząt, które występują na łące.

Odpowiada na pytania:

- Dlaczego motyle są kolorowe, a żaby i pasikoniki zielone?

- Jakie jeszcze inne zwierzęta mają barwy dostosowane do środowiska, w którym żyją?

 

6-latki czytają tekst pod obrazkami.

 

2. Zabawa ruchowa „Mieszkańcy łąki”

Dziecko naśladuje sposób poruszania się wybranych zwierząt łąkowych, np. ślimaka, żaby, motyla.

 

3. Dostrzeganie symetrii.

Do zabawy przydadzą się obrazki owadów, np. pszczoła, motyl biedronka oraz lusterko.

Dziecko przykładając lusterko w takim miejscu obrazka, aby zobaczyć w nim drugą połowę owada, poszukuje symetrii. (załączniki)

 

4. Praca plastyczna „Biedronka” (Wyprawka „Olek i Ada”) – wzór karty w załączniku.

Dziecko wykonuje biedronkę wg instrukcji obrazkowej. W przypadku braku talerzyka papierowego można wyciąć odrysowany talerz, a zamiast słomek użyć pasków papieru.

 

KARTY PRACY proponowane do tematu

5-latki – str. 35-36

6-latki – str. 35-36

Przeczytano: 34 razy. Wydrukuj|Do góry

Zdjęcia: